Wiele firm ma problem ze sprzedażą, bo są takie same jak inne. Niczym się nie wyróżniają. A jak niczym się nie wyróżniasz od pozostałych, to możesz rywalizować tylko ceną. Tylko że kolejny problem jest taki że nie możesz być najtańszy. Inne firmy mogą dać lepszą cenę bo na przykład mają większe rabaty w hurtowni, albo zarządzają biznesem lepiej i mają mniejsze koszty. Więc co możesz zrobić aby się odróżnić, nawet kiedy nie możesz być najtańszy? O tym w dzisiejszym odcinku. Rafał Szrajnert zapraszam.
Zawsze jak poruszam ten temat to znajduje się ktoś kto mówi, że w jego branży nie da się wyróżnić bo wszyscy sprzedają to samo. „sprzedaję drzwi, panele, mam hurtownię budowlaną, sklep komputerowy” itp. I właśnie jest tak nie do końca. Zaraz Ci podam sprawdzone sposoby, które możesz w najbliższym czasie zacząć wdrażać u siebie w firmie. Ale najpierw kilka plusów, bo sam wyróżnik to na razie puste stwierdzenie. Według mnie, najlepsze jest to że możesz dawać wtedy wyższe ceny. Klienci są skłonni zapłacić więcej za unikalne produkty, lepszą obsługę, jakość czy doświadczenie związane z marką, którą darzą zaufaniem. Drugi plus o którym warto wspomnieć to lepsze pozycjonowanie i zapamiętanie w umysłach klientów, bo klienci szybciej zidentyfikują Twoją firmę jako lidera w danej kategorii. Co w efekcie wpływa też na stabilność marki bo Mając silniejszą markę, lojalnych klientów i wyższą rozpoznawalność, łatwiej dostosować się do nowych trendów czy zmian w otoczeniu biznesowym. Więc teraz przejdźmy do sedna odcinka. Na wstępie powiem że możesz budować wyróżnienie się poprzez kilka podstawowych kategorii: produkt/usługa, obsługa, wartości dodane (tu jest szeroki katalog, ale o tym za chwilę) i cała otoczka, od marketingu po PR. Już tłumaczę je po kolei.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Pierwszy element to wartość dodana. Jest ich kilka typów. Pierwszy, czyli jeśli klient może zrealizować kilka usług, które są ze sobą powiązane w jednym miejscu. Ciekawy przykład widziałem kiedyś w markecie budowlanym, gdzie osoba mogła Ci zaprojektować łazienkę za darmo, jeśli kupisz u nich wszystkie materiały. Pomijam że ceny materiałów w tym markecie były trochę wyższe niż w innych. To jest przykład darmowej usługi. Ale jak wiemy nie ma nic za darmo, więc ten projekt był po prostu wliczony w cenę materiału. Drugi przykład wartości dodanej to może być mój kanał na youtube gdzie daję poradniki i dzielę się wiedzą z biznesu, sprzedaży i marketingu. Pozostając przy naszej firmie, to kolejną wartością dodaną jest to że wykonujemy wiele usług więc klient nie musi szukać i koordynować pracy kilku agencji. Możemy stworzyć stronę internetową, landingi pod kampanie, content jak zdjęcia czy rolki, a także robimy SEO i prowadzimy konta reklamowe w google, na facebooku czy innych social mediach.
Kolejny to marketing. I nie jest to zbyt trudne, bo większość firm marketingowo leży. Ich reklamy to typowe „chodź i kup teraz”. A w dobie wielu programów które znajdują najbardziej viralowe reklamy to bez problemu możesz się nimi inspirować i tworzyć dla swojego brandu. Także to jedna część, „kreatywne reklamy”. Ale możesz też dać dużo dodatkowych wartości. Na przykład kilka firm w naszej branży oferuje darmowy audyt seo online, ja akurat nie jestem jego zwolennikiem bo to typowy wabik na klienta, bo takie automatyczne audyty to pic na wodę, ale klienci często się na nie łapią. Możesz też reklamować inne rozwiązania, mogą to być jakieś konfiguratory, czy kalkulatory. Widziałem sporo takich kalkulatorów frankowych, gdzie ludzie wpisują dane jak kwota kredytu, ile rat spłacili itp. i w ten sposób bardzo łatwo zdobyć dane takiej osoby. Także marketing, przez ciekawe, wyróżniające się reklamy i przez reklamowanie funkcji które są dla klienta interesujące – typowy wabik.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Kolejny to grupa docelowa. Chodzi o zawężanie swojej oferty. Na początku filmu mówiłem o tym że ktoś ma skład budowlany czy firmę która sprzedaje meble, drzwi itp. Na przykład możesz kierować swoją ofertę do architektów wnętrz. Takie osoby to świetna grupa docelowa bo często też zarządzają całą inwestycją razem z zakupami. Inwestor mówi, zrób mi mieszkanie, Ty wszystko kupujesz, ja płacę. I to jest autentyczna sytuacja, bo znam wiele salonów z wyposażeniem, czy meblowych które dają takiemu architektowi mały rabat, a on klientowi sprzedaje materiały po zwykłej cenie sklepowej. Dajmy jeszcze inny przykład, bo ktoś powie że to było zbyt łatwe 😉 Załóżmy ze sprzedajesz sprzęt komputerowy, to możesz się pozycjonować jako dla graczy, albo jako sprzęt biznesowy z profesjonalnym doradztwem. Także widzisz, takich przykładów możesz mi rzucać ile chcesz, a ja zawsze znajdę wyjście.
Kolejny, ale to strategia long term, czyli budowanie marki. Ludzie lubią kupować od firm które znają, albo są prestiżowe. Ciężko mieć prestiżowy skład budowlany, ale znajomy już całkiem prosto. My w marketingu online używamy u naszych klientów strategii performance branding. Performance branding to podejście do sprzedaży i budowania marki, które łączy tradycyjne działania brandingowe z nastawieniem na mierzalne wyniki i efektywność, czyli performance. Jest to strategia, która stara się połączyć długoterminowe cele związane z budowaniem wizerunku marki z krótkoterminowymi wynikami, takimi jak sprzedaż czy generowanie leadów. Finalnie Silna tożsamość marki przyciąga klientów emocjonalnie i tworzy lojalność.
Kolejny to doskonalenie obsługi klienta. Jeśli jest wysokiej jakości to łatwo bardzo aby stała się przewagą konkurencyjną. Klienci często wybierają firmy, które zapewniają świetną obsługę nawet w przypadku, gdy cena produktu jest wyższa.
I ostatni punkt na dzisiaj to budowanie społeczności. To może stworzyć głębszą więź z Twoją marką i sprawić, że klienci będą Cię postrzegać jako bardziej autentycznego i bliskiego ich wartościom. A pomyśl, od kogo kupią, nawet kiedy cena będzie wyższa: od firmy której nie znają i zobaczyli reklamę, czy od Ciebie jak na przykład są regularnym uczestnikiem Twoich live czy udzielają się w grupie na facebooku. Fakt, budowanie społeczności zajmuje czas, tak jak branding i nie dla każdego to będzie dobre rozwiązanie, ale za to podałem w tym filmie sporo innych punków które dają bardzo szybkie wyniki i ten punkt nie jest obowiązkowy.
Jeśli masz pytania to standardowo zadaj je w komentarzu. A ja jak zawsze na zakończenie życzę Ci dużo szczęścia, zdrowia i pieniędzy.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.