Core Web Vitals – czym są i jak je mierzyć? (Podstawowe Wskaźniki Internetowe)

Yoast SEO -jak działa ta wtyczka WordPress? (3 ustawienia i poradnik konfiguracji)
26 grudnia, 2022
Topical Authority -co to jest i jak działa (3 metody)
26 grudnia, 2022

Core Web Vitals – czym są i jak je mierzyć? (Podstawowe Wskaźniki Internetowe)

core web vitals podstawowe wskaźniki internetowe

Core Web Vitals to odpowiedź Google na coraz większy trend w wyszukiwaniach na urządzeniach mobilnych.

W dodatku mają wpływ na wyniki SEO i pozycjonowanie stron (o tym za chwilę).

Dlatego w tym wpisie poznasz czym są Core Web Vitals, a także jak je mierzyć i optymalizować.

Zacznijmy!

Core Web Vitals – co to? Definicja.

Core Web Vitals Definicja: tłumacząc na język polski, to Podstawowe Wskaźniki Internetowe.

Core Web Vitals/Podstawowe wskaźniki internetowe to zestaw czynników, które Google uważa za bardzo ważne dla oceny doświadczenia użytkownika strony internetowej jako pozytywne.

Core Web Vitals (podstawowe wskaźniki internetowe): Nie jest to chwilowa moda w SEO i pozycjonowaniu (jak AMP). CWV oficjalnie mają wpływ na ranking w wyszukiwarce.

Core Web Vitals podstawowe wskaźniki internetowe
Core Web Vitals podstawowe wskaźniki internetowe

CWV składają się z trzech konkretnych pomiarów interakcji użytkownika i szybkości strony:

  • LCP, largest contentful paint (największe wyrenderowanie treści)
  • FID, first input delay (opóźnienie przy pierwszym działaniu)
  • CLS, cumulative layout shift (skumulowane przesunięcie układu)

Zaraz je omówimy po kolei.

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Dołącz do nas NA DARMOWYM WIDEO

Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.

Krótko mówiąc, Core Web Vitals to pewien podzbiór czynników, które są częścią wyniku Google „jakość strony” (UX Twojej strony).

user interface wysokiej jakości wpływa na widoczność organiczą w Google
user interface wysokiej jakości wpływa na widoczność organiczną w Google

Jak znaleźć Core Web Vitals w Google Search Console?

Jeśli nie masz utworzonego konta w Google Seach Console, oto poradnik jak to zrobić.

Polecam przeklikać każdą zakładkę w GSC:

Mapa witryny dodawanie sitemap xml w GSC
Mapa witryny dodawanie sitemap xml w GSC

Z lewej strony kliknij „eksperymenty i personalizacja”, a następnie „jakość strony” i „podstawowe wskaźniki internetowe”.

Zobaczysz taki ekran:

Core Web Vitals podstawowe wskaźniki internetowe
Core Web Vitals podstawowe wskaźniki internetowe

Dlaczego wskaźniki Core Web Vitals są ważne?

Jak już wiesz Core Web Vitals mają wpływ na pozycje w Google.

Jakość strony jest mieszanką czynników, które Google uważa za ważne dla wygody użytkownika, w tym:

  • CWV (podstawowe wskaźniki internetowe)
  • HTTPS
  • Brak denerwujących popup’ów (wyskakujących okienek pełnoekranowych)
  • Przyjazność dla urządzeń mobilnych
  • „Bezpieczne przeglądanie” (zasadniczo brak złośliwego oprogramowania na Twojej stronie)
page experience signal

Jak widzisz na powyższym obrazku od Google, Core Web Vitals znaczą bardzo wiele dla UX i jakości strony internetowej.

Należy podkreślić, że świetny wynik jakości strony nie sprawi, że nagle z dnia na dzień trafisz na pierwsze miejsce organiczne w Google, jeśli nie dbasz o wysokiej jakości treści i inne jak. np. Link building.

W rzeczywistości Google szybko wskazało, że jakość strony jest jednym z kilku (nieoficjalnie około 200 czynników rankingowych) czynników, które wykorzystują do pozycjonowania witryn w wyszukiwaniu.

LCP, largest contentful paint (największe wyrenderowanie treści)

Pozycjonowanie Google

LCP, largest contentful paint (największe wyrenderowanie treści): czas potrzebny na wyrenderowanie największego elementu wyświetlanego w widocznym obszarze (najczęściej to obraz, film, lub duży blok tekstu).

Najprościej mówiąc, to czas od kliknięcia w link, do momentu kiedy zobaczymy większość treści na ekranie.

LCP różni się od innych wskaźników mierzenia prędkości strony internetowej, jak chociażby TTFB i FCP, ponieważ one nie reprezentują tego co się dzieje kiedy użytkownik już otworzy stronę.

Tak na prawdę LCP dla użytkownika jest bardzo ważny. bo to nie puste liczby, a faktyczny stan jak może strona być szybko interaktywna.

Wyniki core web vitals możesz sprawdzać w Google PageSpeed Insights.

google page speed insight
google page speed insight

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

Jak najlepiej poprawić LCP:

  • Zminimalizuj swój CSS: CSS może znacznie opóźnić czas LCP.
  • Usuń niepotrzebne skrypty innych firm.
  • Uaktualnij serwer i hosting: lepszy hosting = ogólnie szybsze ładowanie (w tym LCP).
  • Ustaw leniwe ładowanie: lazy loading sprawia, że obrazy ładują się tylko wtedy, gdy ktoś przewinie stronę w dół.
  • Usuń duże elementy strony: Google PageSpeed Insights poinformuje Cię, czy Twoja strona zawiera element, który spowalniają LCP.
raport google page speed insight prędkośc witryny
raport google page speed insight prędkośc witryny

FID, first input delay (opóźnienie przy pierwszym działaniu)

FID, first input delay (opóźnienie przy pierwszym działaniu): czas, jaki minął od pierwszej interakcji użytkownika z Twoją stroną (kliknięcia przycisku, linku itp.) do reakcji przeglądarki. Pomiar jest wykonywany na podstawie pierwszego elementu, który jako pierwszy kliknął użytkownik.

Przykłady interakcji obejmują:

  • Kliknięcie w link w nawigacji witryny
  • Wybór opcji z menu
  • Otwieranie „akordion” na urządzeniach mobilnych (chowany tekst pod przyciskiem)
  • Wpisywanie adresu e-mail w polu

Google uważa FID za ważne, ponieważ bierze pod uwagę sposób, w jaki prawdziwi użytkownicy wchodzą w interakcję z Twoimi stronami internetowymi.

Oto kilka rzeczy, które możesz zrobić, aby poprawić wyniki FID swojej witryny.

  • Użyj pamięci podręcznej przeglądarki: pomaga to szybciej ładować zawartość strony.
  • Zminimalizuj lub odłóż (minimize, defer, delay) JavaScript: jest prawie niemożliwe, aby użytkownicy wchodzili w interakcję ze stroną, gdy przeglądarka ładuje JS. Tak więc wybór opcji minimize, defer, lub delay JS na twojej stronie jest tak bardzo ważne dla FID.
  • Usuń wszelkie niekrytyczne skrypty firm zewnętrznych.

CLS, cumulative layout shift (skumulowane przesunięcie układu)

CLS, cumulative layout shift (skumulowane przesunięcie układu): pokazuje sumę pojedynczych wartości wszystkich nieoczekiwanych przesunięć układu. Ta wartość jest ważna, ponieważ przesunięcie elementów strony, podczas użytkowania znacznie pogarsza wrażenia użytkowników.

Powinieneś robić wszystko, aby podczas ładowania strony zachowywała się ona stabilnie.

Przypomnij sobie ile razy się denerwowałeś kiedy chciałeś w coś kliknąć, a w ostatnim momencie treść się przesunęła i otworzyła się inna strona.

Istnieje kilka prostych rzeczy, które możesz zrobić, aby zminimalizować CLS.

  • Upewnij się, że reklamy mają określone miejsce: w przeciwnym razie mogą nagle pojawić się na stronie, przesuwając treść w dół, w górę lub na bok.
  • Użyj wymiarów atrybutu „set size” dla dowolnych mediów (wideo, obrazy, infografiki itp.): W ten sposób przeglądarka z której korzysta użytkownik dokładnie wie, ile miejsca ten element zajmie na tej stronie.

Dodatkowe źródła:

Podsumowanie

optymalizacja-tekstu-seo-ads-google-facebook

Teraz chciałbym usłyszeć od Ciebie:

Który fragment artykułu był dla Ciebie najbardziej zaskakujący?

A może masz jakieś pytanie.

Tak czy inaczej, zostaw teraz krótki komentarz poniżej.

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Core Web Vitals – czym są i jak je mierzyć? (Podstawowe Wskaźniki Internetowe) 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)