Bounce rate -czym jest współczynnik odrzuceń?

Strona internetowa -co to jest (historia + jak napisać ciekawy tekst na stronę i jak ją PROMOWAĆ)
26 grudnia, 2022
Czynniki rankingowe google -200 z nich wpływa na wysokość i pozycjonowanie strony (lista)
26 grudnia, 2022

Bounce rate -czym jest współczynnik odrzuceń?

bounce rate współczynnik odrzuceń

Bounce rate jest jednym z czynników które bierze pod uwagę RankBrain.

Z tego powodu jego optymalizacja jest niezbędna dla każdego, kto tylko chce mieć wyższe pozycje w Google, z pozycjonowania organicznego.

Dlatego też, dzisiaj poruszymy to jak współczynnik odrzuceń wpływa na Twoje wyniki SEO.

Bez przedłużania, zacznijmy!

Co to jest Bounce rate (współczynnik odrzuceń)?

Współczynnik odrzuceń (ang. bounce rate) to odsetek odwiedzających, którzy opuszczają stronę internetową bez podjęcia działań, takich jak wypełnienie formularza, kliknięcie linku lub dokonanie zakupu.

Ważna uwaga: sporo osób myli bounce rate z dwell time.

Bounce rate (współczynnik odrzuceń) to zdarzenie kiedy ktoś wchodzi na Twoją stronę i jak już wiesz opuszcza ją bez wykonania żadnego działania. Dwell time to natomiast czas spędzony na stronie przez użytkownika, zanim ten powróci ponownie do wyników Google SERP.

Według badania MOZ istnieje widoczna korelacja pomiędzy bounce rate, a tym że jesteś wyżej w rankingu Google.

korelacja google bounce rate
korelacja google bounce rate

Odnośnie dwell time, także jest widoczna silna korelacja:

korelacja google dwell time on site
korelacja google dwell time on site

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Dołącz do nas NA DARMOWYM WIDEO

Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.

Współczynnik odrzuceń znany jako bounce rate, jest ważny z trzech głównych powodów, jeśli chodzi o SEO:

  1. Wysoki współczynnik odrzuceń informuje Ciebie, że Twoja strona (lub pewne podstrony w Twojej witrynie) mają problemy z jakością contentu (treścią i copywritingiem), dają nieodpowiednie wrażenia użytkownika, lub układ strony jest niezrozumiały (UX UI).
  2. Ktoś, kto „odbija się” od Twojej witryny, nie dokonał żadnej konwersji więc jeśli powstrzymasz większy odsetek odwiedzających od odrzuceń, to więcej osób zrealizuje jakieś działanie z Twojego lejka marketingowego. Po prostu zwiększasz statystycznie swoje szanse na sukces.
  3. Współczynnik odrzuceń jest używany jako jeden z czynników rankingowych Google. W meta badaniu SemRush jasno stwierdziło korelację i to całkiem wysoką:
Czynniki rankingowe Google które najsilniej wpływają na pozycje
Czynniki rankingowe Google które najsilniej wpływają na pozycje

Użyteczność strony internetowej: widzimy tutaj pozytywną korelację. Z drugiej strony, witryny, które są trudne w obsłudze i nawigacji mają wyższy współczynnik odrzuceń (bounce rate) i niższy czas spędzony na stronie co sugeruje mniejsze zadowolenie użytkownika.

https://unicornads.pl/seo-pozycjonowanie/czynniki-rankingowe-google/

Jaki jest „średni” współczynnik odrzuceń dla strony internetowej?

Zależy to od wielu czynników, jak branża, rozpoznawalność brandu, czy jest to strona usługowa czy e-commerce i setka innych.

Jak możemy przeczytać w analizie: Z reguły współczynnik odrzuceń w zakresie od 26 do 40 procent jest doskonały. 41 do 55 procent to z grubsza średnia. 56 do 70 procent jest wyższa niż średnia, ale może nie być powodem do niepokoju w zależności od strony internetowej. Wszystko ponad 70 procent jest rozczarowujące dla wszystkich strona poza blogami, wiadomościami, wydarzeniami itp.

Bounce rate -czym jest współczynnik odrzuceń

Natomiast Custom Media Labs podaje kilka innych porównawczych średnich współczynników odrzuceń dla najpopularniejszych rodzajów witryn:

  • 20% – 45% dla e-commerce i stron detalicznych
  • 25% – 55% dla serwisów B2B
  • 30% – 55% dla stron do generowania leadów
  • 35% – 60% dla stron z treścią niezwiązaną z e-commerce
  • 60% – 90% dla stron docelowych
  • 65% – 90% dla słowników, portali, blogów i ogólnie stron internetowych, które obracają się wokół wiadomości i wydarzeń

Z analizy wszystkich kont naszych klientów w UniqueSEO mogę wysnuc podobne wnioski.

Najmniejszy bounce rate mają ecommerce, największy zaś blogi -ponieważ tutaj użytkownicy wchodzą, aby coś przeczytać/znaleźć odpowiedź na swoje pytanie, bez wykonywania jakiegokolwiek działania.

W sklepie internetowych natomiast przeszukują kategorie, filtry, dodają do koszyka itp.

Mała uwaga: upewnij się, że dobrze wdrożyłeś kod Google Analytics, ponieważ może to wyglądać tak:

Bounce rate -czym jest współczynnik odrzuceń

Bounce rate według branży

A jak wygląda wskaźnik bounce rate według branży w której działasz?

Oto wyniki z CXL:

bounce rate według niszy i branży

Bounce rate według kanału

W Google Analytics kanał opisuje pochodzenie ruchu w Twojej witrynie. Google wymienia kilka kanałów:

  • Wejścia bezpośrednie: wizyty, w których użytkownik przeszedł bezpośrednio do adresu URL strony
  • Bezpłatne wyniki wyszukiwania: odwiedziny z bezpłatnych (bezpłatnych) wyników wyszukiwania
  • Płatne wyszukiwanie: wizyty z kampanii PPC w wynikach wyszukiwania
  • Display: ruch z wyświetlanej reklamy (np. banery reklamowe)
  • Odesłanie: wizyty użytkowników klikających linki z innej witryny
  • Sieci społecznościowe: wizyty z sieci społecznościowych (np. Facebook, Twitter)
  • E-mail: wizyty użytkowników klikających linki w e-mailach
  • Reklamy displayowe
  • Programy partnerskie

Najmniejszy współczynnik odrzuceń jest z email, a największy z display (banery):

bounce rate według kanału ruchu przychodzącego
bounce rate według kanału ruchu przychodzącego

Współczynnik wyjść (exit rate) a współczynnik odrzuceń

Współczynnik wyjść jest bardzo podobny do współczynnika odrzuceń. Różnica polega na tym, że:

  • Współczynnik wyjść to odsetek osób, które opuszczają określoną stronę (nawet jeśli początkowo nie wylądowali na tej stronie).
  • Współczynnik odrzuceń to odsetek osób, które trafiają na stronę i ją opuszczają.

Dlaczego ludzie wychodzą ze strony?

Za chwilę pokażę Ci techniki, które mogą zminimalizować współczynnik bounce rate, ale zanim to zrobię, musisz najpierw zrozumieć dlaczego ludzie wychodzą i robią „bounce”.

Po pierwsze, zły search intent.

User intent intencje użytkownika
User intent intencje użytkownika

Czyli Twoja strona nie spełnia ich oczekiwań co do treści jaką chcą znaleźć.

Po drugie, bardzo brzydki web design.

UX UI i web design są bardzo istotne.

Zły User Experience
Zły User Experience

Ludzie najpierw patrzą na design Twojej strony, a później na treści.

Więc oprócz tego, że Twój serwis powinien wyglądać dobrze, to także musi być bardzo prosty w obsłudze (UX- user experience).

Im prostsza jest nawigacja, tym mniejszy współczynnik bounce rate.

Jak poprawić bounce rate?

Oto kilka sposobów jak poprawić współczynnik odrzuceń Twojej strony internetowej.

1. Dodaj Film.

Według badania Wistia, użytkownicy spędzają średnio 1,4 x więcej czasu na stronie po dodaniu filmu wideo.

Time-on-Page-dwell time video

Możesz po prostu zaembedować wideo z YouTube.

Kilka danych pokazuje nawet, że strony z osadzonym filmem mają średnio o 11% mniejszy wskaźnik bounce rate.

bounce rate według kanału ruchu przychodzącego

2. Trzymaj w zaciekawieniu.

Każdy paragraf powinien wzbudzać chęć przeczytania kolejnego.

Pisał już o tym kiedyś legendarny copywriter Joe Sugarman:

The sole purpose of the first sentence in an ad is to get you to read the second sentence

Oto jedna z jego prac, jeśli znasz angielski to przestudiuj ten tekst uważnie:

Joe Sugarman najlepsi copywriterzy

W języku angielskim mówi się na to „bucket brigade”.

Ja używam określenia „zdanie przejściowe”. To jeden z najlepszych sposobów na poprawę współczynnika odrzuceń na stronach docelowych i postach na blogu.

A kiedy dodasz do swoich treści wiele takich zwrotów, to sprawisz, że ludzie będą czytać dalej, co znacznie obniży współczynnik odrzuceń (zwiększasz prawdopodobieństwo, że w międzyczasie wykonają jakieś działanie).

Oto kilka przykładów, które możesz wypróbować:

  • Właściwie to:
  • Spójrz na to:
  • Oto ciekawa historia:
  • Nie mogłem uwierzyć, do momentu aż…

3. Czas ładowania strony.

Wolna strona bezpośrednio powiększa bounce rate (współczynnik odrzuceń), ponieważ jeśli coś się nie ładuje to klikamy wstecz i wybieramy inny wynik.

Bounce rate współczynnik odrzuceń wolnej strony internetowej
Bounce rate współczynnik odrzuceń wolnej strony internetowej

W dodatku Bing, jak i Google, używają wskaźników prędkości ładowania strony jako jeden z czynników rankingowych.

Google Bing page speed
Google Bing page speed

Jak Google samo przyznaje, im większy czas ładowania, tym większy bounce rate:

współczynnik odrzuceń Bounce rate

W sumie to nie powinno nas dziwić, ponieważ ludzie w internecie są bardzo niecierpliwi.

Jeśli chcesz sprawdzić, czy Twoja witryna jest wolna, lub szybka to możesz sprawdzić to za pomocą narzędzia Google PageSpeed Insights:

google page speed insight
google page speed insight

Jeśli zescrollujesz niżej to dostaniesz listę wytycznych co trzeba zrobić:

raport google page speed insight prędkośc witryny
raport google page speed insight prędkość witryny

To co z reguły pomaga, aby szybko przyspieszyć ładowanie witryny:

  • Kompresuj obrazy: zdjęcia są jednym z najczęstszych powodów, dla których strony ładują się powoli. Użyj więc dowolnego narzędzia do kompresji obrazu (np. WpRocket), aby zmniejszyć rozmiar i włączyć lazy load.
  • Użyj szybkiego hostingu: serwer ma olbrzymi wpływ na prędkość ładowania witryny. Sprawdź np. Cyberfolks, Hostinger, lub SEOhost.
  • Usuń nieużywane wtyczki i skrypty które spowalniają twoją stronę.

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

4. Spraw żeby Twoje treści łatwo się czytało

Jeśli zobaczysz ścianę tekstu:

źle sformatowany tekst słaby copywriting

To masz odczucie, że tekst będzie nudny.

Więc automatycznie część osób szybko wyłączy Twoją stronę co negatywnie wpłynie na Bounce Rate.

Zobacz jak na przykład ja to robię w tym czy innych wpisach.

Oto przykład landing page, który zawiera lead magnet:

przykład lead magnet

Dużo nagłówków, dużo enter’ów, dużo spacji i co chwilę nowe akapity.

Dodawaj także tabele, listy <ul> <ol> <li> , i dużo dodatków wizualnych (grafiki, zdjęcia, infografik itp.)

Marketing przykład SEO na stronie i słów kluczowych w copywritingu

5. Musisz zaspokoić zamiar wyszukiwania (search intent).

Google odpowiada za prawie 60% ruchu w internecie:

żródła ruchu w internecie

Z tego powodu powinieneś postępować według wytycznych Google, bo automatycznie zyskuje najwięcej (zasada Pareto).

A jedną z zasad jest search intent. Na tej zasadzie działa właśnie rankbrain:

jak działa rankbrain
jak działa rankbrain

Ale skąd Google ma wiedzieć czy Twoja strona zaspokaja intencje użytkownika?

Musisz zwracać uwagę na sygnały użytkownika (user signals).

Google posiada szereg czynników, które pomagają znaleźć odpowiedź na to czy dana strona zaspokaja intencje wyszukiwania.

Dwie najważniejsze to:

  • skipping
  • pogosticking
Pogosticking obniża pozycję w google
Pogosticking obniża pozycję w google

Więc jeśli zaczynasz pisać na dany temat to zobacz najpierw jakie wyniki dominują SERP.

Czy na dane zapytanie masz wpisy blogowe, a może produkty ecommerce?

To co znajduje się na pierwszej stronie określa jakim typem musi być podstrona w Twojej witrynie odpowiadająca na dane słowo kluczowe.

6. Znajdź najgorsze strony.

Wejdź w Google Analytics.

Kliknij: Zachowanie > Zawartość witryny > Strony docelowe

czas trwania sesji średni czas zaangażowania

Następnie kliknij „porównanie” i znajdź te które odbiegają od średniej.

współczynnik odrzuceń Bounce rate

7. Nagrywanie sesji użytkowników.

Zobacz jak użytkownicy poruszają się po Twojej stronie.

Możesz do tego użyć np. narzędzia takie jak HotJar, lub CrazyEgg.

eye tracking hotjar

Polega to na tym, że dodajesz do swojej strony mały fragment kodu JavaScript i oprogramowanie nagrywa sesje.

Sensowne wydaje się wykasowanie elementów na stronie, w które użytkownicy w ogóle nie klikają.

8. Dodaj linki wewnętrzne w treściach.

Wewnętrzne linki bezpośrednio wpływają na redukcję bounce rate, ponieważ ludzie wykonują działanie. A jeśli odwiedzą inną podstronę w Twojej witrynie, to już nie zalicza się jako „bounce”.

Poprawne linkowanie wewnętrzne architektura strony
Poprawne linkowanie wewnętrzne architektura strony

9. Jumplinki, spis treści, kotwica HTML.

Używanie tego typu dodatków pomaga Google lepiej zrozumieć strukturę i wpływa korzystnie na UX użytkowników.

Przykład:

spis treści strony internetowej
spis treści strony internetowej

10. Exit intent popup.

Nikt nie lubi natrętnych popupów, ale jak już ktoś opuszcza Twoją stronę, to pewien % osób skonwertuje i wykona działanie, jak np. zapisanie się na listę emailową.

Podsumowanie

optymalizacja-tekstu-seo-ads-google-facebook

Teraz chciałbym usłyszeć od Ciebie:

Który fragment artykułu był dla Ciebie najbardziej zaskakujący?

A może masz jakieś pytanie.

Tak czy inaczej, zostaw teraz krótki komentarz poniżej.

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Bounce rate -czym jest współczynnik odrzuceń? 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)