Ambient marketing jako nietypowa forma promocji – przykłady, definicja i sposoby

Kim jest audytor wewnętrzny i kto może nim zostać? (przykłady, definicja)
18 lutego, 2023
Franchising – definicja oraz sposób działania (przykłady jak zarobić)
18 lutego, 2023

Ambient marketing jako nietypowa forma promocji – przykłady, definicja i sposoby

Ambient marketing

Czym jest ambient marketing?

Ambient marketing to rodzaj marketingu, który stawia na niestandardowe rozwiązania. Jego celem jest przyciągnięcie uwagi odbiorcy, który skupi się na treści reklamowej. Specjaliści od marketingu wykorzystują w tym celu różne sposoby na to, aby reklama wyróżniała się od innych. Warto tutaj zaznaczyć, iż ambient marketing łączy ze sobą inne formy marketingu, jak wirusowy, partyzancki lub internetowy.

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Dołącz do nas NA DARMOWYM WIDEO

Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.

W przypadku marketingu internetowego najczęściej mamy do czynienia z e-mail marketingiem lub buzz marketingiem. Nierzadko specjaliści od reklamy wykorzystują do promowania danego produktu gry marketingowe. Wspomniane gry marketingowe to specjale produkcje, których celem jest wykorzystanie ich do działań reklamowych. W tym celu wykorzystuje się zupełnie nowe produkcje, jak i już istniejące. Jest to skuteczny sposób na to, aby pozyskać zainteresowanie od osób w młodszym wieku.

Osoby w młodym wieku często zwracają uwagę na nietypową reklamę, która wzbudza u nich zainteresowanie. Ambient marketing to nowoczesna forma marketingu, która wykorzystuje najróżniejsze sposoby na wypromowanie danej marki. Nierzadko na reklamy wykorzystujące ambient marketing trafimy w tramwaju, metrze lub autobusie. Reklamy mogą pojawić się w przestrzeni zamkniętej lub otwartej. W przypadku reklam umieszczanych na przystankach, wspomnianych wcześniej autobusach lub taksówkach, traktuje się je jako zewnętrzne, czyli outdoor.

Z drugiej strony trafimy na reklamy, które są umieszczane w szkołach, restauracjach, klubach fitness lub innych lokalach. W tym wypadku mamy do czynienia z reklamą określaną mianem indoor. Warunkiem tworzenia takiej reklamy jest stawianie na jej unikatowość. Mianem ambient marketingu określa się treści reklamowe, które niezależnie od miejsca zaskakują przebywające tam osoby.

Ambient marketing jest niestandardowy i łączy ze sobą strategię Above The Line oraz Below The Line. Wspomniana strategia Above The Line, czyli ATL to określenie na działania marketingowe, które są prowadzona w mediach tradycyjnych. Do takich tradycyjnych mediów należy zaliczyć telewizję, prasę i radio. Wymienione media są najczęściej wykorzystywane do działań określanym mianem ATL. Niekiedy wykorzystywane są również inne tradycyjne rozwiązania, jak plakaty, omawiana wcześniej reklama zewnętrzna i wewnętrzna. ATL to reklama niestandardowa, która wyłamuje się z powszechnie panujących trendów i skupia na sobie uwagę.

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

Below The Line to z kolei działania reklamowe, które są skierowane do określonej grupy odbiorców. Niekiedy reklama jest skierowana do konkretnej osoby, aby pozyskać jej zainteresowanie i zachęcić do podjęcia decyzji o zakupie. W przypadku BTL działania reklamowe skupione są wokół Internetu i rozwiązań mniej rzucających się w oczy. Reklama wykorzystana w BLT rezygnuje z tradycyjnych środków masowego przekazu i skupia się na detalistach.

Above The Line, skupia się na masowych kampaniach, które mają odnieść sukces poprzez wzbudzanie kontrowersji i przyciągając uwagę ludzi niestandardowymi formatami reklamowymi. Do swoich działań ATL marketing wykorzystuje tradycyjne środki przekazu, które są powszechnie znany i wykorzystywane przez rzeszę ludzi. Działania często są niewłaściwie ukierunkowane, ale odnoszą sukces zawdzięczając go nietypowym rozwiązaniom.

Tym sposobem ATL marketing efektywnie zwiększa świadomość wśród ludzi odnośnie danej marki. Z kolei BTL marketing jest skupiony na wąskiej grupie ludzi i bardziej kierunkuje swoje działania marketingowe.

Jakie formy reklamy wykorzystuje ambient marketing?

Ambient marketing to niestandardowy sposób przekazywania treści reklamowej, który często wykorzystywany jest przez popularne marki. Z tego powodu agencje reklamowe zajmujące się ambient marketingiem muszą wykazać się olbrzymią kreatywnością. Klienci często chcą poprzez ambient marketing wypromować kolejny produkt lub poprawić świadomość o swojej marce wśród ludzi.

Forma wyrażania treści reklamowej powinna być unikatowa, wzbudzająca zainteresowanie i skupiająca uwagę odbiorców przez dłuższy czas. Nierzadko reklama projektowana przez profesjonalne agencje reklamowe jest jednorazowe i znika po udanej kampanii marketingowej. Warto tutaj wspomnieć, iż ambient marketing wykorzystuje często kilka sposobów na to, aby osiągnąć swój ostateczny cel.

Omawiany rodzaj marketingu wykorzystuje do osiągnięcia celu nowoczesną technologię, tablice reklamowe, wykorzystuje wnętrza w pomieszczeniach, komunikuje się otoczeniem i podejmuje interakcje z nośnikiem reklamowym. Takim nośnikiem reklamowym może być każde urządzenie, które jest wykonane w odpowiedni sposób i posiada stałe lub zmienne miejsce do ekspozycji.

Nośniki reklamowe często są należycie oświetlone, aby lepiej wyeksponować treść reklamową. Ambient marketing wykorzystuje nietypowe działania do tego, aby pomóc przedsiębiorstwom wypromować swoją markę. Reklamy cechują się oryginalnością, są przepełnione pozytywnymi emocjami i wzbudzają u ludzi konkretne emocje. Najczęściej celem takiego marketingu jest wywołanie u klienta pozytywnych emocji, które wzbudzają u niego przyjemne odczucia. Specjaliści od marketingu często organizują również specjalne happeningi, aby przykuć uwagę ludzi w danym miejscu i zachęcić ich do podjęcia interakcji.

We wspomnianych happeningach często biorą udział rozpoznawalni artyści, którzy reprezentują daną markę i są z nią powszechnie kojarzeni. W ten sposób wśród ludzi wzrasta nie tylko świadomość o danej marce, ale również zaufanie do niej.

Czy reklama ambientowa jest sztuką?

Rozwój reklamy doprowadził do sytuacji, gdzie specjaliści od marketingu prześcigają się w najróżniejszych sposobach docierania do odbiorców. W ten sposób rynek reklamy gwałtownie się rozwinął na przestrzeni ostatnich lat, a ludzie są bardziej wymagający względem udostępnianych im treści.

Ambient marketing to rodzaj marketingu, który szuka nietypowych rozwiązań, aby zachęcić odbiorcę do działania i podjęcia decyzji zakupowej. Z tego powodu agencje specjalizujące się w tym rodzaju marketingu prześcigają się w wymyślaniu kreatywnych pomysłów na reklamę. Często są to reklamy, które pełnią rolę interesującego eksponatu, które można uznać jako dzieło sztuki. Nierzadko stosuje się specjalne happeningi, gdzie na spotkaniu występują artyści i jednocześnie reklamują dany produkt. W ten sposób reklama poniekąd obcuje z kulturą danego regionu i wspiera sztukę. Warto tutaj wspomnieć, iż niektóre reklamy stawiane w stałych miejscach czerpią inspirację ze sztuki.

Do jakich działań marketingowych odnosi się ambient marketing?

Ambient marketing odnosi się do działań marketingowych, które wykorzystują otoczenie lub kontekst w celu przyciągnięcia uwagi konsumenta i zwrócenia uwagi na markę lub produkt.

Oto kilka przykładów działań marketingowych, które można przypisać do ambient marketingu:

  1. Kampanie reklamowe na pojazdach: umieszczanie reklam na samochodach, autobusach, taksówkach, tramwajach lub innych pojazdach, które przemierzają miasto.
  2. Street marketing: wykorzystywanie przestrzeni miejskiej, takiej jak chodniki, schody, ściany budynków, słupy czy przenośne ściany, w celu umieszczenia reklam i przyciągnięcia uwagi konsumentów.
  3. In-store marketing: wykorzystanie niekonwencjonalnych sposobów reklamy produktów w sklepach, takich jak wykorzystanie wizualizacji i instalacji, aby przyciągnąć uwagę klientów.
  4. Ambient Digital Signage: wykorzystanie interaktywnych i innowacyjnych technologii reklamowych, takich jak cyfrowe ekrany, w celu przyciągnięcia uwagi konsumentów.
  5. Event marketing: wykorzystanie kontekstu wydarzeń, takich jak koncerty, targi, festiwale czy imprezy, w celu wypromowania produktów i marek.

Wszystkie te działania marketingowe mają na celu wykorzystanie otoczenia, w którym poruszają się klienci, w celu przyciągnięcia ich uwagi i zainteresowania.

Jaki marketing jest najskuteczniejszy?

Przedsiębiorstwa często stają przed wyborem odpowiedniej strategii marketingowej, która pozwoli im odnieść sukces na rynku. Zaplanowanie takiej strategii wymaga od firmy przeprowadzenia odpowiednich badań rynkowych i ustalenia potrzebnego budżetu. Każda strategia marketingowa wykorzystuje inne sposoby do tego, aby osiągnąć ostateczny cel i wypromować daną markę.

Z tego powodu ciężko wybrać jeden rodzaj marketingu, który okaże się skuteczny i przyniesie oczekiwane rezultaty. Najlepszym rozwiązaniem jest łączenie poszczególnych strategii marketingowych i samodzielna ocena ich efektywności. Jeśli dana strategia się sprawdzi, to przedsiębiorstwo pozostanie przy takim rozwiązaniu. Niekiedy wskazane jest wykorzystanie kilku rodzajów marketingu, aby łatwiej osiągnąć cel. W ostatnich latach popularny stał się marketing, który jest prowadzony za pośrednictwem Internetu.

Jest to jeden z najskuteczniejszych rodzajów marketingu, który przynosi wymierne korzyści. W tym wypadku marketing internetowy dzieli się na inne rodzaje, które skupiają się wokół danej grupy społecznościowej lub konkretnego medium. Wśród najczęściej stosowanych rodzajów marketingu należy wymienić content marketing, cyfrowy, prowadzony w mediach społecznościowych oraz wyszukiwarkach. Wspomniany content marketing skupia się na tworzeniu wartościowej treści, która ma na celu zainteresować użytkowników Internetu. W ten sposób użytkownicy samodzielnie polecają daną stronę internetową i chętniej powracają.

Marketing treści wspiera również pozycjonowanie strony internetowej, co przekłada się na wyświetlenia i zwiększenie sprzedaży. W ostatnich latach na popularności zyskuje także ambient marketing, który wykorzystuje do działania tradycyjne media. Ustawienie przyciągającej uwagę reklamy w widocznym miejscu daje liczne korzyści dla firmy. Wybór konkretnej formy reklamowania najlepiej uzgodnić ze specjalistami od spraw marketingu lub skorzystać ze wsparcia profesjonalnej agencji medialnej.

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Ambient marketing jako nietypowa forma promocji - przykłady, definicja i sposoby 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)