White Hat SEO – co to jest? [definicja WHS]

Najważniejsze zasady SEO – jak zacząć skuteczne pozycjonowanie?
26 grudnia, 2022
Słowa kluczowe -co to? (jak wybrać frazy pod SEO)
26 grudnia, 2022

White Hat SEO – co to jest? [definicja WHS]

white hat seo

Jeśli chcesz, żeby Twoja strona była wyżej w wyszukiwarce, bez ryzyka kary, czy filtra od Google to w tym wpisie omówimy całe zagadnienie White Hat SEO.

Poznasz najważniejsze legalne praktyki WHS.

Więc zacznijmy!

Co to jest White Hat SEO?

Definicja White Hat: jest to zbiór taktyk białego kapelusza, które są w pełni dozwolone przez Google.

Innymi słowy, przestrzegasz wytycznych dla webmasterów i działasz zgodnie z ideologią search engine otimization, która nie narusza luk w algorytmie.

Przeciwieństwem jest Black Hat SEO, czyli techniki czarnego kapelusza, które są niedozwolone.

Co to jest blackhatseo definicja

Oto najważniejsze zasady WhiteHat SEO:

Wyszukiwanie słów kluczowych

Znalezienie dobrych słów kluczowych to jak wybranie najlepszego samochodu przed wyścigiem.

Najpierw sprawdź jak wyglądają SERP’y.

Czyli wpisz dane słowo kluczowe w wyszukiwarkę.

Polecam klasyczne Google, Youtube i marketplace, np. Amazon. Tylko nie wciskaj enter i sprawdź sugetie:

youtube autocpltete sugestie google bing

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Dołącz do nas NA DARMOWYM WIDEO

Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.

Wiele osób za szybko poddaje się w SEO ponieważ nie widzą rezultatów, a to z powodu wyboru złych słów kluczowych.

Chcą żeby ich nowa domena skupiała się na głównych frazach jak „sukienki”, czy „pożyczki”.

A takie słowa wymagają lat pracy.

Natomiast jeśli skupisz się na frazach z długiego ogona (long tail keywords), jak na przykład wspomniane sugestie, to masz szansę.

amazon sugestie słów kluczowych z długiego ogona
amazon sugestie słów kluczowych z długiego ogona

Są to słowa kluczowe, które cały czas wpisują ludzie w wyszukiwarkę, ale nie są tak bardzo konkurencyjne i prawie niemożliwe do rankowania w top 10.

Skopiuj słowa kluczowe konkurencji

Twoja konkurencja wykonała już za Ciebie kawał pracy.

Po co marnować godziny na szukanie fraz, jak można podejrzeć co zrobili inni?

Możesz użyć kilku narzędzi jak np. Semrush:

Backlinki semrush
Backlinki semrush

Kolejną bardzo ciekawą opcją jest „keyword gap”.

Możesz wpisać swoją domenę i domeny kilku konkurentów, a narzędzie pokaże Ci słowa na które oni są widoczni a Ty nie.

Google Keyword Planner

Narzędzie do planowania słów kluczowych Google, które oryginalnie stworzone było do kampanii adwords/ads również świetnie nadaje się do SEO.

Jeśli wpiszesz interesującą Ciebie frazę to dostaniesz też powiązane słowa:

przykłady wyszukiwania w planerze słów kluczowych Google dla frazy SEO
przykłady wyszukiwania w planerze słów kluczowych Google dla frazy SEO

Google Search Console

GSC to jedno z najlepszych miejsc, gdzie możesz zdobywać cenne informacje do rozwijania swojej strategii White Hat SEO.

Wejdź w zakładkę „skuteczność”.

CTR w Google Search Console

Następnie w GSC posortuj nie według kliknięć, a według wyświetleń:

wyświetlenia impressions gsc

W ten sposób dostajesz praktycznie niekończącą się listę słów kluczowych, które wystarczy tylko pogrupować w klastry.

Inne narzędzia i społeczności

Kolejnym z ciekawych rozwiązań jest Answer The Public.

answer the public

To narzędzie znajduje w internecie pytania, które ludzi wpisują odnośnie Twojego tematu.

answer the public seo pozycjonowanie

Na stronie wyników wyszukiwania w Google sprawdź sekcję podobne pytania:

Podobne pytania people also ask
Podobne pytania people also ask

Następnie zrób to samo z sekcją podobne wyszukiwania:

Podobne wyszukiwania related searches
Podobne wyszukiwania related searches

Do wyboru masz także grupy na Facebooku.

grupy na FB

Zobacz o co pytają ludzie i jakie mają opinie w grupach tematycznych.

Poczytaj komentarze.

Kolejne to Reddit.

Analogicznie. Idź do grupy. Tutaj nazywa się to subreddit.

reddit

Spójrz co ludzie lubią, a czego nie i co im przeszkadza.

Quora.

quora

Twórz doskonały content

Content is King, distribution is Queen
Content is King, distribution is Queen

Jeśli chodzi o treści to są one w White Hat SEO najważniejsze.

I to z kilku powodów.

Po pierwsze, dobry i ciekawy content jest często linkowany przez innych. Więc budujesz linki za darmo!

Po drugie, algorytm Google RankBrain potrafi rozpoznać zadowolenie użytkownika. A jeśli użytkownik jest zadowolony to Google pcha treść wyżej w rankingu.

Zapewne zastanawiasz się, jak to się dzieje?

Otóż RankBrain bazuje na sztucznej inteligencji AI. Pozwala „szeregować” wyniki w SERP’ach na podstawie zadowolenia i zaspokojenia intencji użytkownika.

jak działa rankbrain
jak działa rankbrain

Na szczęście Tworzenie dobrego contentu nie jest takie trudne jak może Ci się wydawać.

Oto kroki:

Publikuj długie treści

Praktycznie każde badanie SEO potwierdza, że dłuższe wpisy mają większą pozycję w Google.

jak długie powinny być treści SEO
jak długie powinny być treści SEO

Treść, która dziś dobrze się plasuje w Google, obejmuje cały temat (topical autohority) na jednej stronie (tj. w jednym wpisie).

Musisz zaspokajać intencje użytkownika

Google poprzez wspomniany system AI RankBrain może mierzyć, czy użytkownicy są zadowoleni z określonej listy wyników wyszukiwania.

User intent intencje użytkownika
User intent intencje użytkownika

Czyli:

Jeśli Twoje treści zapewniają wyszukiwarkom to, czego chcą, Google oceni Cię wyżej.

user interface wysokiej jakości wpływa na widoczność organiczą w Google
user interface wysokiej jakości wpływa na widoczność organiczną w Google

Wysoka czytelność, UX i UI

Jak już wspomniałem, Google dokładnie śledzi, to w jaki sposób ludzie wchodzą w interakcję z Twoją witryną.

W szczególności algorytm zwraca olbrzymią uwagę na dwie rzeczy:

Jeśli Google zauważy, że ludzie opuszczają Twoją witrynę po kilku sekundach, możesz spodziewać się spadku pozycji w rankingu.

Mówi się na to pogosticking:

Pogosticking obniża pozycję w google
Pogosticking obniża pozycję w google

Więc jak możesz dłużej utrzymywać odwiedzajacych użytkowników na swojej stronie?

Oto trzy proste wskazówki, które doskonale działają:

Po pierwsze, napisz wprowadzenie, które zaciekawia i przechodzi od razu do sedna. Nie lej wody i nie opowiadaj zbędnych historii.

Po drugie, twoja treść musi być bardzo czytelna (dużo enter’ów i duża czcionka).

Po trzecie, dodawaj grafiki, infografiki i wideo:

Chodźmy do kolejnego rozdziału White Hat SEO.

SEO na stronie (on-site/onpage)

O optymalizacji mam całkowicie osobny wpis, ale wymienię tutaj najważniejsze rzeczy, które możesz wdrożyć praktycznie od razu.

Opisowe adresy URL

Friendly URL, jest dla Google jednym z sygnałów o czym może być Twój content:

struktura odnośników i adresy url
struktura odnośników i adresy url

Więc najlepiej jeśli adresy URL będą:

  • krótkie
  • zawierać słowo kluczowe

Oficjalnie długość nie ma znaczenia:

długość adresu url
długość adresu url

Ale chodzi także o UX.

Linkowanie wewnętrzne

Linki wewnętrzne w obrębie Twojej domeny są pomocne z kilku powodów.

Po pierwsze nadają kontekst.

Google patrzy na anchor text, czyli tekst odnośnika.

linkowanie wewnętrzne

W dodatku, w obrębie Twojej strony nie zachodzi ryzyko filtra, jak w przypadku używania słowa kluczowego w linkach zewnętrznych.

Odpowiednie użycie słów kluczowych

Kiedyś było to proste.

Wszyscy upychali słowa kluczowe (keyword stuffing).

Aby zapobiec spamowi, Google stworzyło w 2013 roku algorytm Koliber.

Algorytm Google Koliber
Algorytm Google Koliber

Hummingbird zakończył pewną erę w SEO upychania słów kluczowych.

Od tej pory robot indeksujący, zamiast szukać poszczególnych fraz, zaczął rozumieć temat o czym jest dana strona internetowa.

Google Hummingbird Koliber
Google Hummingbird Koliber

Wyszukiwarka Google za pomocą algorytmu była w stanie zrozumieć pojęcia i relacje między słowami kluczowymi.

Natomiast słowa kluczowe cały czas są bardzo ważne.

Używaj ich przede wszystkim w:

  • tagu tytułowym (title tag)
  • nagłówku h1 i h2
  • w pierwszych 100 słowach tekstu

Optymalizuj obrazki (opisy i tag alt)

Algorytm SEO Google nie potrafi „czytać” Twoich obrazków, dlatego musisz je dobrze opisywać.

SEO obrazka title ALT

Budowanie linków (white hat link building)

Temat od zawsze bardzo kontrowersyjny.

Ale jedno jest pewne. Linki cały czas są i będą jednym z głównych czynników rankingowych Google.

3 główne czynniki SEO

Więc jeśli chcesz umieścić swoją witrynę wyżej w wynickach wyszukiwania Google, potrzebujesz wielu linków zwrotnych.

Pytanie teraz brzmi:

Jak pozyskiwać backlinki do swojej witryny bez narażenia się na karę za techniki black hat?

To proste, sprawdź te metody:

Stwórz najlepszy content jak to tylko możliwe z zachowaniem search intent

Stwórz najlepszy kontent…

To oczywiste, ale Twoja treść, musi być nie tylko dobra, ale także przydatna.

Wysoko jakościowy content nie zawsze jest bardziej przydatny

Więc oprócz jakości, musisz postawić także na przydatność.

Ludzie mają tendencję do dzielenia się wpisami, które wywołują efekt „wow”.

Broken link building

Jest to bardzo prosta i skuteczna metoda, ale wymaga trochę szukania.

Więc znajdź strony z których chciałbyś pozyskać linki.

Wybierz swoje ulubione narzędzie white hat SEO, na poniższym obrazku ahrefs.

broken link building 404

Masz tu możliwość sprawdzenia niedziałających linków na tej domenie.

Możesz też skorzystać z którejś z darmowych wtyczek do przeglądarki, np Check My Links.

broken link building 404 check my links google chrome

W momencie jak znajdziesz link 404, to skontaktuj się z webmasterem domeny.

Napisz do niego wiadomość, że znalazłeś niedziałający odnośnik URL i wyślij swój link, aby mógł podmienić.

Sytuacja win-win.

Publikuj „źródła”, czyli badania, dane i raporty

Jest to doskonała strategia, ponieważ jeśli opublikujesz oryginalne badania to inni będą Ciebie automatycznie cytować.

Posty gościnne

Posty gościnne, czyli guest posting to nie jest technika typowo white hat SEO, ale podchodzi już pod grey hat, a czasem nawet blackhat:

posty gościnne guest posting
posty gościnne guest posting

Wszystko zależy od ilości.

Osobiście nie widziałem nigdy przypadku ukarania przez Google, za zbyt dużą liczbę linków z postów gościnnych.

Guest post posty gościnne SEO

Zalecam wybierać zawsze witryny z wysokim autorytetem.

Techniczne SEO

techniczne seo optymalizacja techniczna

Możesz się starać, aby pozycjonowanie dawało Tobie jak najlepsze rezultaty, ale jeśli nie zadbasz o aspekty techniczne to nic Ci nie pomoże.

Więc oto najważniejsze wytyczne:

Prędkość strony (pagespeed)

Po wprowadzeniu mobile-first index, prędkość witryny stała się bardzo ważna.

W dodatku pomaga nie tylko w SEO, ale także w Google Ads.

page speed ma wpływ na reklamy google ads
page speed ma wpływ na reklamy google ads

Aby sprawdzić, czy Twoja strona działa poprawnie szybko możesz użyć narzędzia Google PageSpeed Insights:

google page speed insight
google page speed insight

Jeśli zescrollujesz niżej to dostaniesz listę wytycznych co trzeba zrobić:

raport google page speed insight prędkośc witryny
raport google page speed insight prędkość witryny

Do poprawy WordPress bardzo dobrze działa wprocket.

A, jeśli na prawdę lubisz detale to możesz się pobawić lighthouse w Google Chrome. Klikasz prawym przyciskiem na swoją stronę wybierając „zbadaj”.

Następnie przechodzisz do zakładki lighthouse.

raport google lighthouse
raport google lighthouse

Architektura strony internetowej

Jeśli masz małą stronę to architektura nie będzie dla Ciebie problemem, ale w momencie jak zaczynasz powiększać witrynę to musisz się mocno skupić na poprawnym ułożeniu adresów URL.

architektura informacji struktura strony internetowej silo
architektura informacji struktura strony internetowej silo

Jest to sposób rozmieszczenia stron i organizacji w Twojej witrynie.

Celem jest utrzymanie „płaskiej” architektury. W ten sposób wystarczy użytkownikowi 3-4 kliknięcia, aby przejść z jednej strony na dowolną inną podstronę w Twojej witrynie.

Napraw błędy w Google Search Console

W GSC wejdź w zakładkę Indeks, następnie strony.

Indeks Strony Indeksowanie Stron GSC
Indeks Strony Indeksowanie Stron GSC

Sprawdź ewentualne błędy:

błędy w indeksowaniu niedziałające strony 404
błędy w indeksowaniu niedziałające strony 404

Jeśli znajdziesz błędy to w tym wpisie odnośnie Google Search Console masz kilka sposobów jak je rozwiązać.

Mobile first indexing, optymalizacja pod urządzenia przenośne

Minęło kilka lat odkąd Google ogłosiło przejście na priorytet indeksowania względem smartfonów (tzw. mobile index first).

Czyli wersja Twojej witryny jest „główną” wersją, którą widzi Google.

Jeśli więc wczytuje się szybko na komputerze, ale wolno na urządzeniach mobilnych, Google uzna ją za powolną.

Jak to zweryfikować?

Jeśli zweryfikowałeś swoją witrynę w Search Console, możesz sprawdzić, czy występują w niej problemy z obsługą na urządzeniach mobilnych.

obsługa na urządzeniach mobilnych mobile first
obsługa na urządzeniach mobilnych mobile first

Możesz też użyć narzędzia „Test przyjazności dla urządzeń mobilnych” od Google.

test optymalizacji mobilnej mobile-friendly
test optymalizacji mobilnej mobile-friendly

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

Quick Wins SEO

Są to łatwe do zoptymalizowania słowa kluczowe, które możesz znaleźć w GSC.

Chodzi o frazy na które mieścisz się na pozycji od 8 do 20.

W teorii wystarczy wprowadzić zmiany w treści i linkowaniu wewnętrznym, aby podskoczyć o kilka oczek, ponieważ Google już uważa, że Twoja storna jest „w miarę dobrym dopasowaniem” do zapytania użytkownika.

Więc jak to zrobić?

W Google Search Console zmień zakres dat z 3 miesięcy na ostatnie 28 dni.

zakres dat search console

Kliknij w „pozycje”.

pozycja Google Search Console

Tym razem wybierz „większe niż” 7,9.

I posortuj wyniki według wyświetleń (impressions):

wyświetlenia impressions gsc

To są Twoje „złote słowa kluczowe”.

Podsumowanie

optymalizacja-tekstu-seo-ads-google-facebook

Teraz chciałbym usłyszeć od Ciebie:

Który fragment artykułu na temat White Hat SEO był dla Ciebie najbardziej zaskakujący?

A może masz jakieś pytanie.

Tak czy inaczej, zostaw teraz krótki komentarz poniżej.

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
White Hat SEO - co to jest? [definicja WHS] 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)