To jest kompleksowy poradnik jeśli chodzi o link building SEO.
Więc jeśli chcesz pozyskiwać linki pozycjonujące wysokiej jakości do swojej domeny to koniecznie czytaj do końca.
Poznasz techniki linkowania, które działają obecnie.
Zaczynajmy!
Zawartość strony
Link building, po polsku budowanie linków, lub po prostu linkowanie, to działania polegające na pozyskiwaniu hiperlinków do witryny.
Inne nazwy w SEO to hiperłącze (ang. hyperlink, backlink) inaczej: odnośnik, odsyłacz, link, hiperlink.
Celem działań link buildingowych jest podniesienie pozycji witryny w organicznych wynikach wyszukiwania.
Kilka najpopularniejszych strategii na white hat link building to:
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Ponieważ jest to jeden z głównych trzech czynników rankingowych Google.
Ale, aby zrozumieć koncept SEO link building, musimy cofnąć się do lat 90 ubiegłego wieku.
W czasach kiedy dominowała przeglądarka Yahoo! wyniki były pokazywane na podstawie treści na stronie internetowej.
Ale wszystko zaczęło się zmieniać, kiedy na scenę weszło Google, z ich algorytmem PageRank.
Google zaczęło więc patrzeć na liczbę backlinków. Czyli im więcej linków miała strona, tym większą pozycje osiągała.
Z tego powodu zaczął pojawiać się SPAM i popularne stały się automatyczne roboty do dodawania linków zwrotnych na forach, czy w komentarzach na blogach.
Na przestrzeni lat to się zmieniło i powstał tak zwany nowy page rank:
Na czym polega nowy patent google pagerank?
Oto wizualne wytłumaczenie:
Chodzi w nim już nie o liczbę backlinków, ale o ich jakość. Tak samo upewniają nas w tym przekonaniu inne rodzaje algorytmów, jak np. Pingwin.
Obecnie więc powinna nas interesować odległość od „seed’a”.
Czyli jakość linków.
Seed to strona, która posiada w oczach google zaufanie. Np. Wikipedia.
Cytując z wpisu B.Slawskiego opisującego działanie nowego algorytmu:
„…przykład wykonania… zapewnia system, który klasyfikuje strony w sieci na podstawie odległości między stronami, przy czym strony są połączone linkami tworząc wykres linków (link graph). Dokładniej, zestaw wysokiej jakości stron źródłowych (seed sites) jest wybierany jako referencje do rankingu stron… Obliczane są najkrótsze odległości od zestawu stron źródłowych do każdej podanej strony… Obliczone najkrótsze odległości są następnie wykorzystywane do określenia wyników rankingowych powiązanych stron.”
Czyli: im bliżej seed’a mamy link, tym większa moc i efekty na nasze SEO.
A jak możemy poznać dobrej jakości linki?
O tym w następnym rozdziale.
Zanim zaczniesz pozyskiwać linki do swojej domen pod pozycjonowanie, to musisz dokładnie wiedzieć, jak odróżnić dobry i zły link building SEO.
W tym momencie pojawia się nam kilka pojęć m.in. autorytet domeny (domain autohority), autorytet strony (page autohority), domain rating itp.
Każdy program do SEO ma swoje nazwy.
Plus/minus zawsze chodzi o to samo.
Jeśli strona z której dostajesz link posiada wysoki autorytet, to wpłynie to bezpośrednio na PageRank, a w efekcie na Twoje pozycje w Google.
Następnie za pomocą linkowania wewnętrznego (internal links) możesz sterować przepływem mocy, czyli link juice.
Pozwala Ci to skierować taką moc linków, na konkretne podstrony, które chcesz, aby pojawiły się wyżej w Google.
Kiedyś mogliśmy sprawdzać PageRank w swojej przeglądarce.
Natomiast Google wciąż używa PR, tylko że my nie mamy do tego dostępu:
Jeśli chcesz mieć pewne rozeznanie w mocy linków, to wystarczy, że będziesz się posługiwał metryką z programu do SEO, do jakiego jesteś przyzwyczajony.
Jak wspomniałem, nazwa nie ma znaczenia, czy to DR, Trust Flow, Citation Flow, Domain Autorty, Page Authority, Domain Rating i inne.
Jeśli chodzi o moc link buildingu, to autorytet strony jest bardzo ważny, ale warto zwracać też uwagę na trafność i tematykę.
Jeśli masz witrynę e-commerce o sukienkach, to lepiej jak będziesz pozyskiwał linki SEO od blogerów modowych, niż z blogów fit.
Jeden z byłych pracowników Google powiedział:
…uzyskanie linku ze strony o wysokim PR zawsze było wartościowe, dziś jest to bardziej trafność tematu witryny w odniesieniu do twojego, trafność to nowy PR…
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
To w jakim miejscu został umieszczony link, również ma znaczenie.
To znaczy, czy znajduje się na samym dole strony, w footerze:
Czy gdzieś wysoko w treści:
Najsłabszy wpływ na SEO link building mają linki w sekcji footer i w sidebar, tzw sitewide links.
Istnieje jeszcze pewien SEO mit, FLC, czyli First Link Counts, ale kilka razy był obalany i raczej „pierwszy” link na stronie nie przenosi więcej link juice i PR, z racji tylko, że jest pierwszy.
Tekst kotwicy to innymi słowy tekst odsyłacza:
<a href="https://unicornads.pl/">To jest tekst kotwicy</a>
Google używa anchor text jako czynnik rankingowy, ale musisz uważać, żeby z tym nie przesadzić.
Dla przykładu, jeśli masz stronę o audycie, i w tekście zakotwiczenia podczas swojej strategii link building będziesz używał frazy „audyt”, to jest to dozwolone, ale musisz zadbać o zróżnicowanie.
Zdecydowanie najczęściej powinieneś używać nazwę domeny (brand name) i goły adres URL (naked URL).
Jest to technika grey hat, ale osobiście nigdy nie widziałem aby ktoś był ukarany za blogowanie gościnne.
Ważne jest, żeby wybierać tylko dobre portale, a nie takie spamerskie, które publikują thin content.
Tak czy inaczej pamiętaj, że guest posting link building może być uznany za nielegalną praktykę w oczach Google.
Oto kilka sygnałów ostrzegawczych, które mogą sprawić, że guest posting może być uznane za spam:
rel=”nofollow” to tag dodany do linku, który informuje wyszukiwarki, żeby nie podążały za nimi, czyli, aby nie przekazywały mocy.
<a href=”adres internetowy” rel=”nofollow”>opis odsyłacza</a>
Oczywiście, jeśli chodzi o SEO link building, powinieneś uzyskać linki „dofollow”, gdy tylko jest to możliwe.
Teraz, omówimy kilka sposobów jak zacząć budować backlinki.
Oczywiście możesz kupować linki, co jest zakazane przez Google.
Szkoda byłoby dostać filtr, jak włożyłeś miesiące pracy w budowanie obecnej widoczności.
Popularnym tematem w SEO link building jest także budowanie zaplecza pozycjonerskiego.
Tak zwane PBN, Private Blog Network.
Niestety PBN (Zaplecza SEO) są także zakazane przez Google.
W dodatku niosą za sobą dodatkowe koszty, jak zakup wygasłej domeny (expired), lub innej która posiada mocne zaplecze linkowe.
Trzeba także napisać treści, i to w dużej ilości, aby takie zaplecza w ogóle”kopały”.
I dodatkowo trzeba o nie dbać i odświeżać domeny co roku.
Jest jeszcze link outreach, co jest już lepszą strategią, ale zdecydowanie najlepiej działa, wysokiej jakości content.
Dlaczego?
Ponieważ, jeśli Twój content jest bardzo dobry, to ludzie sami go udostępniają, czyli budują linki, a Ty nie musisz tracić czasu na żadne inne metody.
Specjalnie powiedziałem „content”, a nie tylko „tekst”, bo pierwszą częścią link buildingu są pomoce wizualne.
Zasoby wizualne to:
Dlaczego ta strategia link buildingowa działa tak dobrze?
Ponieważ ludzie często szukają grafik, czy diagramów, aby umieścić w swojej pracy i kiedy podają źródło, Ty zgarniasz link!
Ludzie lubią udostępniać wysoce praktyczne wpisy, które wywołują efekt WOW.
Jak się okazuje najlepiej działają listy, np. „11 rzeczy o…”.
W przeglądzie badań Moz, zauważono najsilniejsza korelację odnośnie ilości zdobywanych naturalnie linków.
Jeśli publikujesz ciekawe badania i analizy z branży, lub po prostu publikujesz nowe dane to ludzie również często Ciebie cytują.
Dzięki temu ich artykułu, lub prace nabierają dodatkowej wartości, ponieważ napisane są na źródłach, a nie tylko „z głowy”.
Wiesz już, że świetny content sam przyciąga linki, ale w konkurencyjnych branżach to za mało.
W dodatku, zawsze najwięcej w biznesie osiągają osoby, które nie czekają biernie, aż coś im się dostanie.
Jeśli coś chcesz, musisz o to poprosić.
Oto jak przebiega dobra strategia na email link building.
Po pierwsze, wpisz interesujące Ciebie frazy w Google.
Po drugie, jeśli nie jest to olbrzymi portal typu onet, czy inny, dopisz go do swojej listy i poszukaj adresu email.
Jeśli będziesz mieć problem z jego znalezieniem, możesz użyć wtyczki do przeglądarki która skrejpuje adresy email, jak np. hunter.io, lub scrapebox.
W następnym kroku, wysyłasz do nich spersonalizowaną wiadomość.
To jest bardzo ważne. Jeśli zaczniesz wysyłać gotowce to zobaczysz, że nawet nikt nie będzie Tobie odpowiadał. Strata czasu.
Powiedz, że bardzo podobał Ci się ich artykuł i zrobiłeś podobny, lub uzupełniający i jeśli dodadzą go u siebie to będzie to wartość dodana dla ich czytelników.
Broken Link Building to jedna z najlepszych strategii budowania linków.
Działa o wiele lepiej niż klasyczny link email outreach.
Dlaczego?
Zamiast od razu prosić o linki, najpierw dodajesz wartość do czyjejś witryny.
Oto jak to zrobić.
1.Zainstaluj rozszerzenie w przeglądarce do sprawdzania niedziałających linków.
Możesz też użyć dowolne narzędzie SEO, które ma opcję wyszukiwania niedziałających 404 w ramach domeny. Np SemRush, lub Ahrefs:
W tym momencie zobaczysz czy te strony posiadają jakieś 403/404.
Następnie wysyłasz wiadomość email do właściciela witryny z informacją, że znalazłeś niedziałający link i negatywnie to wpływa na jego czytelników.
W zamian podsyłasz link do swojego artykułu na podobny temat.
Za każdym razem kiedy ktoś wspomina Twoją firmę, to linkuje do Ciebie, prawda?
Nie!
W sieci znajdziesz sporo wzmianek o swojej firmie, bez aktywnego linku.
Istnieje wiele programów do monitorowania swojego brandu, darmowych np. Google Alerts.
Więc następnym razem kiedy ktoś wspomni Twoją firmę, poproś aby dodał do Ciebie link zwrotny.
Jest to kolejna bardzo dobra metoda na link building. Jako gość podcastu, lub wywiadu na YouTube będziesz przedstawiany, najczęściej autor udostępnia taki odcinek swojej liście emailowej, a także publikuje na blogu.
Oczywiście, w Twoim BIO znajdują się linki do domeny 🙂
Dla Google najważniejsi są użytkownicy, a nie SEO’wcy. Z tego powodu bardzo dbają o jakość wyników wyszukiwania, więc każdy kogo interesuje link building, powinien się zapoznać ze wskazówkami dla webmasterów:
Jest ich całkiem sporo, w głównej mierze dotyczą kwestii takich jak:
Mimo tego wielu użytkowników cały czas praktykuje black hat link building.
Bez znaczenia, którą drogę wybierzesz to kilka rzeczy musisz wiedzieć.
Google Pingwin to specjalny rodzaj kary, który dotyczy stron internetowych korzystających z nielegalnych technik linkbuildingowych (np. link spam, spamowanie linkami w komentarzach, lub słabej jakości posty gościnne).
I pamiętaj, aby nie przesadzić z teksem kotwicy, bo anchor text, też jest brany pod uwagę.
Dawno już się z tym nie spotkałem, ale w przeszłości Google wysyłało ostrzeżenie przez search console.
Aby to naprawić, musisz wykonać 2 czynności:
Jak widzisz, skuteczne pozycjonowanie i pozyskiwanie linków to jedna z podstaw dziedziny jaką jest digital marketing.
Teraz chciałbym usłyszeć od Ciebie:
Który fragment artykułu był dla Ciebie najbardziej zaskakujący?
A może masz jakieś pytanie.
Tak czy inaczej, zostaw teraz krótki komentarz poniżej.
Link building najczęściej dzieli się na linki nofollow i do follow, a także linki zewnętrzne i wewnętrzne.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.