Marketing marketingowi nie równy. Jest dużo działań które są świetne i wręcz drukują pieniądze, ale jest jeszcze więcej tych które nie dają absolutnie nic. Więc na czym się skupić aby wycisnąć jak najwięcej z każdej złotówki? O tym w dzisiejszym odcinku, Rafał Szrajnert zapraszam!
Dużo firm, czy osób zarządzających jeszcze w starym modelu, czyli głównie działania offline, czy targi, przechodzi do internetu. Co oczywiście jest zrozumiałe, bo zakupy online to już nie standard w B2C, ale także w B2B. Więc jakie działania trzeba robić a jakie nie, żeby nie przepalać budżetu? W odpowiedzi na to pytanie pomoże nam lejek marketingowy. Bo to co robisz musisz dzielić na ruch zimny, czyli górę lejka. To są osoby które Ciebie nie znają. I na środek i dół lejka, czyli osoby które Ciebie znają, na byłych klientów, czy takich którzy dodali produkt do koszyka ale jeszcze nie zamówiły. Ogólnie mówiąc to jest remarketing.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Jak zapewne wiesz, pozyskanie nowego klienta jest najdroższe, dlatego góra lejka jest taka szeroka, bo tutaj idzie najwięcej budżetu. Taka struktura to działanie zaplanowane, czyli trzeba to najpierw stworzyć. tymczasem większość firm wybiera te usługi całkowicie losowo. Jako marketer od 2015 roku, mogę Ci szczerze powiedzieć że bardziej opłaca się zainwestować w strategię kilak tysięcy złotych, niż wybierać takie usługi totalnie z przypadku. Jedni pod wpływem natchnienia wybierają SEO, inni Google ads, ktoś znowu tiktok, czy meta. I wtedy może się okazać, że po kilku miesiącach efekty są bardzo słabe i już wtedy ta strategia, czy audyt zwróciłyby się znacznie szybciej dobierając odpowiednie działania. Taką mocną niewiadomą jest też Google Ads, czy Facebook, bo jedne produkty rzeczywiście sprzedają się na jednej platformie, a inne na drugiej.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Takie ogólne wytyczne mogę Ci pokazać na tej grafice. Jeśli chcesz ją ściągnąć to wejdź na rafalszrajnert.pl/materialy. Więc widzisz tutaj, że marketing musi bć skierowany do różnych klientów, na różnych etapach. Jedni są w ogóle nieświadomi, mogą nie wiedzieć nawet że mają jakiś problem, albo totalnie Ciebie nie znają, inni z kolei szukają już produktu, a są jeszcze tacy którzy Ciebie znają, już kupowali i muszą zobaczyć tylko reklamę przypominającą. Więc co tak na prawdę jest potrzebne? Zakładam że masz już swoją strategię i nie będą to działania przypadkowe, w stylu jeden miesiąc google ads, później jakieś organiczne rolki na tiktoku, w kolejnym miesiącu posty na Linkedin czy klikanie jako post sponsorowany na Fejsbooku. Tak przy okazji, jeśli nie wiesz dlaczego nie używać opcji post sponsorowany na FB to obejrzyj ten film, wielu osobom bardzo się podoba i ma sporo wyświetleń… Zatem wracamy do tematu. Masz strategię, to jeden, masz działającą stronę, albo sklep jeśli działasz w ecommerce. Cena za strategię to kilak tysięcy do max 15.000 jeśli chcesz na prawdę gruby dokument, cena stronę to od kilku tysięcy w górę, zwykły sklep na woocommerce z szablonem to około dyszki w górę, chyba że tworzysz kolosa to indywidualne projekty robione przez programistów w magento mogą kosztować nawet powyżej 100.000 złotych. Natomiast większość firm bardzo dobrze poradzi sobie na wordpress+woocommerce za 10-15 koła. Od razu mówię że to cena bez projektu, i jeśli strona czy sklep nie są jakieś mega skomplikowane. Wiadomo, do tego dochodzi logo, identyfikacja wizualna itp. Kolejny krok to analityka. Możesz działać na darmowym na przykład GA4, tylko ktoś będzie go dla Ciebie musiał go skonfigurować. Chodzi głównie o identyfikowanie źródeł konwersji, na przykład może to wyglądać tak jak w tej tabelce, gdzie widzisz z jakiego źródła przychodzą klienci. Na przykład z FB, organiczne SEO, Google ads, a może z email marketingu, tak jak tutaj widać wp.pl czy gmail. Mając to wszystko, możemy iść dopiero w stronę reklam płatnych i SEO. Same ceny za kliknięcia w ecommerce z reguły są tanie, w B2B drogie. Jak chcesz coś na szybko estymować to możesz zakładać że CPC w sklepie internetowym to uśrednione 1 zł. W b2b raczej musisz wejść do planera słów kluczowych w Google, bo niektóre stawki za górę strony mogą kosztować nawet powyżej 100 zł. Teraz jak to mówię to pewnie wielu z Was jest zdziwionych, ale niestety tak jest. Zamykając temat adsów, zostaje nam jeszcze content. Bo przecież coś musimy pokazywać takim osobom. Jeśli w całym lejku będziesz mieć tylko proste grafiki z tekstem „kup teraz” to raczej szybko się zawiniesz. Ludzie kupują od firm które znają i lubią, a bez contentu nie dasz rady tego zrobić. Ja jak wiesz jestem olbrzymim fanem youtube, dlatego tutaj tak często publikuję. Dodatkowo regularnie działam też na Linkedin i postuję praktycznie codziennie. Tam są moi odbiorcy więc dlatego w tych kanałach skupiam swoje działania. I tak samo Ty tez powinieneś. Jak nie lubisz nagrywać, to na górę lejka tworzysz na przykład wpis blogowy, gdzie ktoś może poczytać o tym dlaczego Twój produkt ułatwi mu życie. Na doł lejka, robisz case studies z zadowolonymi klientami. Mogą być też wywiady, czy mix edukacyjno-sprzedażowy. Zobacz jak ja to robię tutaj na youtube. 99% to jest wiedza i jedna, może dwie wstawki sprzedażowe na film. W dodatku taki content bardzo fajnie buduje branding, bo im dłużej osoby z Tobą obcują, tym szybciej zapamiętują. A logiczne chyba jest że jak ktoś obejrzy długi film na youtube, kontra fakt że mu mignie na chwilę post reklamowy na FB gdzie tylko jest prosty tekst „mamy najlepsze produkty, kup teraz” to osoba zapamięta Ciebie o wiele lepiej i szansa że będzie oglądać więcej materiałów jak ten się jej spodobał. I jeszcze jedna rzecz, jeśli nie chcesz robić wszystkiego na piechotę: marketing automation. To na szczęście nie jest zbyt duży koszt. Programy są raczej tanie, max kilka stówek miesięcznie chyba że masz bardzo dużą bazę emailową. I tutaj też przydaje się content żebyś nie wysyłał tylko wiadomości sprzedażowych, bo ludzie się wypiszą z tej listy. Jak chcesz zobaczyć jak to jest u nas to zapisz się na dowolny leadmagnet z naszej strony, nawet tutaj w opisie filmu powinien być link, i zobacz jak my to robimy. Większość to ciekawy materiał i bardzo mało sprzedaży. Dużą taką niewiadomą jest branding i digital PR. Tutaj samo spektrum działań jest bardzo szerokie, bo możesz kupować płatne publikacje na portalach, aż po wywiady na youtube. Natomiast jeszcze wrócę do contetu bo nie powiedziałem jak to wygląda. Otóż content to tak samo jak budżet na adsy, działanie ciągłe. Zatem musisz się przygotować na prowadzenie kanału, czy regularne postowanie. I teraz podsumujmy, a w sumie ile będzie kosztował Twój marketing. dla biznesów lokalnych, w wersji mini to kilka tysięcy złotych. Mamy też klientów, głównie są to duże ecommerce, które w same adsy na meta i google przeznaczają ponad 100 tysięcy złotych miesięcznie. Rekordzista ponad 200 tysięcy. Więc widzisz że to mocno „zależy”, natomiast jeśli zaczynasz to sporo rzeczy możesz zrobić samemu. Fakt, nauka na przykład robienia stron i contentu jesli nigdy tego nie robiłeś, zabierze Ci kilka miesięcy. Ale tak już w życiu jest. Jeśli nie masz gotówki, to płacisz czasem. Ja na zakończenie oczywiście życzę Ci dużo szczęścia, zdrowia i pieniędzy. Rafał Szrajnert.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.