Zawartość strony
W każdej firmie potrzebna jest osoba, która będzie nadzorować prace innych. W wielu przedsiębiorstwach taką funkcję pełni CEO, czyli dyrektor generalny. Jakie obowiązki ma CEO Chief executive officer? Czym powinien cechować się dobry szef koordynujący pracę przedsiębiorstwa?
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Chief Executive Officer (CEO) to najwyższy rangą dyrektor w firmie. Jest on odpowiedzialny za całościowe kierowanie i zarządzanie przedsiębiorstwem, podejmowanie kluczowych decyzji biznesowych i reprezentowanie firmy na zewnątrz.
CEO jest zazwyczaj mianowany przez radę nadzorczą lub właścicieli firmy i zobowiązany do realizacji celów biznesowych i strategicznych, które zostały ustalone przez tę radę. Do jego zadań należy podejmowanie kluczowych decyzji, w tym decyzji finansowych, zatrudnianie kluczowych pracowników, kształtowanie kultury organizacyjnej, reprezentowanie firmy w kontaktach z inwestorami i partnerami biznesowymi oraz dbanie o wizerunek firmy.
CEO jest najczęściej także członkiem zarządu firmy, który odpowiada za całościowe kierowanie przedsiębiorstwem, nadzorując pracę pozostałych dyrektorów oraz menadżerów w firmie. W mniejszych firmach CEO często pełni także funkcje innych dyrektorów, takich jak dyrektor finansowy czy dyrektor sprzedaży, a w większych firmach ma wtedy nad sobą cały zespół menedżerów i specjalistów, którzy pomagają mu w realizacji celów biznesowych.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Nazwa CEO jest zaczerpnięta z języka angielskiego i oznacza po polsku prezesa zarządu, pełniącego najwyższą funkcję w danej firmie, posiadającego uprawnienia do podejmowania kluczowych decyzji korporacyjnych.
Funkcję dyrektora generalnego zazwyczaj obejmuje właściciel, chociaż oczywiście nie jest to regułą, taki stan rzeczy ma miejsce głównie w mniejszych przedsiębiorstwach. Kto sprawdzi się na takim stanowisku pracy?
Ogólnie rzecz biorąc, trudno pisać tu o wymaganiach i kwalifikacjach, prezes zarządu powinien bardzo dobrze orientować się, jak funkcjonuje firma oraz jakie ma potrzeby.
Jednym słowem powinien znać firmę, którą zarządza od podszewki.
Tylko wtedy bowiem jest szansa, że podejmowane decyzje przysłużą się przedsiębiorstwu i doprowadzą do jego rozwoju i sukcesu.
W dużych korporacjach CEO Chief executive officer zazwyczaj wybierany jest drogą awansu albo odbywa się konkurs.
Do głównym obowiązków CEO należy podejmowanie kluczowych decyzji dla firmy, kierowanie zespołem, a także umożliwianie sprawnej komunikacji pomiędzy pracownikami.
Na takie stanowisko można aspirować, zarówno pracując w sektorze prywatnym, jak i państwowym.
Nie każdy będzie posiadał odpowiednie predyspozycje, żeby zarządzać firmą, gdyż trzeba dysponować zarówno odpowiednimi umiejętnościami twardymi, jak i miękkimi.
Dobry szef generalny powinien być przede wszystkim doskonałym negocjatorem, musi być opanowany i cierpliwy, powinien też dobrze radzić sobie z presją.
Na pewno nie może zabraknąć mu także umiejętności komunikacyjnych oraz empatii. Jest to rola bardzo prestiżowa, jednak równocześnie obarczona bardzo dużą odpowiedzialnością. W tym wypadku jeden człowiek odpowiada za sukcesy, ale także porażki i kryzysy firmy, nie każdy potrafi wziąć to na swoje barki.
Jak można się domyślać osoba na stanowisku CEO Chief executive officer może cieszyć się z bardzo wysokich zarobków, przy czym oczywiście dużo zależy od przedsiębiorstwa, jakim zarządza. Pensja dyrektora jest sprawą bardzo indywidualną, bo jest uzależniona od wielu czynników.
Wynagrodzenie nie jest podawane do wiadomości publicznej, jest ono ustalane pomiędzy władzami danej firmy. To dlatego trudno jest wskazać nawet przedział zarobków.
Dyrektorzy największych firm na świecie są w stanie zarobić w ciągu miesiąca nawet kilka milionów, prezesi małych lokalnych firm mogą zadowolić się średnią krajową. Zarobki CEO mogą być różne, a co więcej, zazwyczaj podlegają one negocjacjom z zarządem.
Każdy z nas inaczej wyobraża sobie swoją ścieżkę zawodową i nie ma w tym nic złego, ani nadzwyczajnego. Jednym wystarcza niewielka pensja, z której mogą się utrzymać i raz w roku wyjechać na wakacje, innym zależy na posiadaniu różnego rodzaju dóbr materialnych i wystawnych życiu opływającym w luksusie.
Jest to kwestia bardzo indywidualna i trzeba mieć to na uwadze. Chociaż mówi się, że pieniądze to nie wszystko większość z nas marzy o wysokiej pensji i jest to jak najbardziej uzasadnione.
Mając oszczędności oraz dobrze płatną pracę, nasze poczucie bezpieczeństwa rośnie, dzięki temu nie musimy stresować się, że nie wystarczy nam pieniędzy do kolejnej wypłaty. Posiadanie nadwyżki w budżecie domowym to duży komfort oraz wygodna, gdyż nie musimy się ograniczać na zakupach, na więcej możemy sobie pozwolić i nie zamartwiamy się o przyszłość swoich dzieci.
Każdy z nas bez względu na to, z jakiej rodziny pochodzi i jak wyglądał początek naszej kariery, może aspirować do stanowiska prezesa generalnego. Trzeba jednak zawsze mierzyć siły na zamiary, bo prawda jest taka, że nie każdy będzie nadawał się na kierownicze stanowisko obarczone dużą odpowiedzialnością.
Oto wyjaśnienie skrótów odnoszących się do różnych stanowisk w firmie:
CEO , z ang. „Chief Executive Officer” a po polsku dyrektor generalny lub prezes zarządu, to najwyższa funkcja w przedsiębiorstwie. Stanowisko CEO daje możliwość podejmowania najważniejszych decyzji firmowo-korporacyjnych. CEO to wizytówka firmy, niczym publiczna twarz biznesu i posiada ostateczną władzę wykonawczą w organizacji.
CEO Chief executive officer to prestiżowe stanowisko, ale obarczone dużym stresem, bo w tym wypadku losy biznesu zależą od naszych decyzji.
Jeżeli czujemy się na siłach, ciężko pracujemy i zdajemy sobie sprawę, że funkcja dyrektora generalnego to poważna funkcja, która niesie za sobą nie tylko duże pieniądze i renomę, ale także ogromną ilość stresu i ciężką pracę, można próbować.
W tym wypadku niezbędne jest poznanie firmy na wylot, a także oddanie się jej w 100%. Tylko w tym wypadku można liczyć na wysokie stanowisko w przyszłości.
Kariera zawodowa dla każdego z nas oznacza coś innego, dla jednym spełnieniem marzeń będzie funkcja prezesa, dla innych mała, ale własna kilkuosobowa firma zajmująca się sprzedażą internetową. Obecnie możliwości zatrudnienia i samozatrudnienia jest mnóstwo, dlatego należy wybrać dla siebie jak najlepszą drogę. Tylko robiąc to, co się lubi i co nas interesuje, mamy szansę na spełnienie zawodowe oraz poczucie satysfakcji z wykonywanego zawodu.
CMO to z angielskiego „Chief Marketing Officer”. Polskim odpowiednikiem jest stanowisko dyrektora marketingu, lub kierownika działu marketingu. Jest to więc najważniejsza osoba w przedsiębiorstwie w zakresie działań marketingowych, a często także sprzedażowych.
CTO to akronim od angielskiego Chief Technology Officer. Oznacza to osobę, który kieruje sprawami dotyczącymi technologii. CTO często zajmuje oficjalną pozycję w zarządzie firmy, lub korporacji. Z tego powodu musi mieć zarówno bardzo szeroką wiedzę techniczną i biznesową.
CIO, to skrót z angielskiej nazwy Chief Information Officer. W Polskich firmach jest to osoba, która pełni funkcję dyrektora działu IT.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.