Zewnętrzny dyrektor finansowy (CFO) – sposób na optymalizację wydatków firmy

jak to ogarnąć
Jak to ogarnąć? 2 Mity: multitasking i wielozadaniowość
2 lipca, 2021
Jak rozwijać kreatywność twórczość
Jak rozwijać kreatywność (5 kroków skąd brać POMYSŁY)
2 lipca, 2021

Zewnętrzny dyrektor finansowy (CFO) – sposób na optymalizację wydatków firmy

Zewnętrzny dyrektor finansowy CFO
Zewnętrzny dyrektor finansowy CFO

REKLAMA:

Koniecznie zobacz naszą platformę ze szkoleniami online:

kurs facebook szkolenie online

Link do kursu: Facebook Ads

Jakie korzyści przynosi firmom zewnętrzny dyrektor finansowy?

Zatrudnianie zewnętrznego CFO, czyli dyrektora finansowego, staje się coraz częstszą praktyką w polskich firmach. Zastanawiasz się, dla kogo jest to rozwiązanie i jakie korzyści może przynieść? Oto najważniejsze informacje na ten temat.

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Kim jest CFO?

CFO (Chief Financial Officer) jest polskim odpowiednikiem dyrektora finansowego. To osoba, która jest ekspertem w zakresie zarządzania finansami firmy. Jego rolą jest analizowanie bieżącej sytuacji przedsiębiorstwa – zarówno tej wewnętrznej, jak i zewnętrznej, także związanej z czynnikami makroekonomicznymi – i kreowanie strategii na kolejne lata.

Do zadań dyrektorów finansowych należą:

  • tworzenie planów finansowych organizacji,
  • zarządzanie płynnością finansową firmy oraz optymalizowanie kosztów jej działalności,
  • przeprowadzanie analiz opłacalności inwestycji,
  • nadzorowanie przejęć innych firm, fuzji oraz podobnych, skomplikowanych operacji finansowych,
  • prowadzenie kontaktów z bankami oraz audytorami.

Można spokojnie powiedzieć, że rola CFO wpisuje się w definicję nowoczesnego controllingu, a jego udział w prawidłowym rozwoju organizacji jest kluczowy.

Dlaczego zewnętrzny CFO to dobre rozwiązanie?

W teorii Twoja firma mogłaby po prostu zatrudnić CFO na pełny etat, jednak coraz częściej dyrektorzy finansowi są zewnętrznymi specjalistami. Takie rozwiązanie niesie za sobą wiele korzyści.

Optymalizacja kosztów pracy CFO

Chief Financial Officer to specjalista, którego koszt pracy jest niemały. Wynika to z jego bardzo wysokich kompetencji, rozległych kontaktów oraz doświadczenia. Dlatego jeśli prowadzisz firmę na mniejszą skalę, stała obecność CFO w firmie może być dla Ciebie zbyt dużym obciążeniem. Tymczasem dyrektor finansowy z zewnątrz rozlicza się nie z „dostępności”, ale za wykonaną konkretną pracę.

Spojrzenie na stan finansów przedsiębiorstwa z zewnątrz

Zatrudnienie zewnętrznego finansowego dyrektora daje świeże spojrzenie na sytuację przedsiębiorstwa. Ekspert, który nie jest członkiem zespołu firm, z którymi współpracuje, jest bardziej obiektywny w ocenie sytuacji i często przedstawia pomysły, które wychodzą poza schemat. To może zwiastować rozwój biznesu w zupełnie nowym kierunku.

Możliwość wypracowania lepszej pozycji rynkowej

Z uwagi na swoje doświadczenie, CFO ma zazwyczaj bardzo rozległe i lukratywne kontakty biznesowe, przez co Twojej firmie łatwiej będzie dotrzeć do bardziej prestiżowych partnerów.

Pogłębiona analiza sytuacji finansowej

Zewnętrzny Chief Financial Officer wykonuje swoją pracę z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi analitycznych. Często opiera się również na Big Data. To pozwala mu znacznie lepiej wyznaczać KPI, a także prognozować to, co wpłynie na finanse przedsiębiorstwa w przyszłości.

W jakich firmach warto powierzyć to stanowisko osobie z zewnątrz?

Na zewnętrznego finansowego dyrektora decydują się przede wszystkim małe i średnie przedsiębiorstwa, a zwłaszcza aspirujące spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Nadzór takiego eksperta sprawdzi się w przypadku firm, które:

  • osiągają przychody powyżej 200 000 zł rocznie,
  • chcą uniknąć problemów z płynnością finansową i zoptymalizować budżet,
  • chcą „rozwinąć skrzydła” i potrzebują skutecznego, długofalowego planu strategicznego.

Warto więc przyjrzeć się możliwościom powierzenia pracy specjaliście z zewnątrz. To się opłaca!

Zatrudnianie zewnętrznych dyrektorów finansowych (CFO) stało się popularną praktyką w polskich firmach – zwłaszcza tych z sektora MŚP. Zastanawiasz się, co dokładnie robi Chief Financial Officer i czy warto skorzystać z wynajęcia zewnętrznego CFO? Oto najważniejsze informacje.

Co należy do obowiązków dyrektora finansowego w firmie?

CFO to nie to samo co księgowy czy CEO, czyli prezes firmy. Osoba na takim stanowisku ma bardzo precyzyjnie zakreślony i istotny zakres obowiązków.

Jego zadania to między innymi:

  • nadzór nad księgowością i finansami firmy, a zatem bieżące kontrolowanie finansów organizacji, zarówno pod kątem poprawności, jak i zgodności z przyjętymi oczekiwaniami strategicznymi,
  • analiza sytuacji finansowej firmy – dyrektorzy finansowi przyglądają się zarówno przeszłości firm, jak i obecnemu bilansowi zysków i strat, potencjałowi biznesowymi w danej niszy rynkowej, jak i perspektywom na przyszłość, najczęściej z uwzględnieniem wskaźników makroekonomicznych i Big Data,
  • controlling i przeprowadzanie audytów wewnętrznych – finansowy dyrektor wskazuje, w jakich obszarach działalności nadzorowanych firm można wprowadzić zmiany, które zwiększą bezpieczeństwo prowadzenia działalności oraz ułatwią uzyskiwanie lepszych wyników,
  • planowanie strategii finansowej i przekazywanie zaleceń oraz rekomendacji dla zarządu,
  • reprezentowanie firm w kontaktach z instytucjami finansowymi oraz partnerami biznesowymi (zwłaszcza przy rozmowach z kluczowymi kontrahentami),
  • nadzór nad procesem budżetowania.

Jak zatem widać, dobry CFO to nieoceniony specjalista, którego decyzje i rekomendacje przekładają się na skutki pracy całej organizacji.

Dlaczego nie własny CFO?

Osoby, które pełnią funkcje dyrektorów finansowych, to bardzo wysoko wykwalifikowani specjaliści, którzy mają długoletnie doświadczenie w świecie ekonomii, controllingu i szeroko pojętego biznesu. – Im wyższe kompetencje ma CFO, tym wyższe są jego oczekiwania finansowe w przypadku pracy na etacie .

Poza tym niewielu dyrektorów finansowych z najwyższej półki decyduje się na pracę na wyłączność dla jednej firmy. Wynika to również z zadaniowego charakteru pracy, który często sprawia, że CFO nie musi być obecny w biurze z dnia na dzień – dodaje.

To jednak nie wszystkie korzyści, jakie płyną z zatrudnienia specjalisty z zewnątrz. Dyrektor, który nie jest pracownikiem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością czy firmy o innej formie prawnej:

  • prezentuje świeże i obiektywne stanowisko na temat sytuacji w firmie – bardzo często jest mu łatwiej wskazać na silne i słabe punkty obecnej polityki budżetowej oraz stylu zarządzania organizacją,
  • często ma bardzo rozbudowane kontakty biznesowe, co oznacza, że może pomóc zleceniodawcy pozyskać nowych, wartościowych partnerów,
  • dysponuje szerokim zapleczem analitycznym, także z wykorzystaniem Big Data, co pozwala mu trafnie planować i prognozować działania. To przekłada się na efektywność business management w długofalowej perspektywie.

Co z kosztami współpracy z takim ekspertem? Najczęściej rozliczenia są prowadzone na godziny albo po prostu za wykonaną, konkretną pracę zleconą przez CEO.

Kiedy warto zatrudnić zewnętrznego CFO?

Zewnętrzny CFO to szansa przede wszystkim dla małych i średnich firm, które myślą o rozwoju i wzmocnieniu swojej pozycji na coraz trudniejszym rynku. Pomyśl o zatrudnieniu takiego dyrektora, jeśli:

  • chcesz zoptymalizować finanse firmy bez utraty efektywności jej działania oraz w zgodzie z przepisami prawa,
  • potrzebujesz nowej, spójnej strategii biznesowej, która pozwoli osiągnąć bardziej ambitne cele,
  • jesteś u progu podjęcia kluczowej decyzji, np. o fuzji i chcesz, aby ocenił ją specjalista,
  • potrzebujesz niezawodnego przedstawiciela w kontaktach z bankami, instytucjami czy partnerami z „wysokiej półki”,
  • chcesz podnieść prestiż przedsiębiorstwa na rynku polskim lub międzynarodowym.

To inwestycja, która szybko się zwróci!

MEGA SKUTECZNY KURS, dzięki któremu nauczysz się pisać reklamy i zwiększysz zyski.

Kliknij w obrazek poniżej:

Jak napisać reklamę
Link do kursu jak napisać reklamę i ofertę.
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Hej, koniecznie zobacz nowy film na YouTube (piramidy finansowe w Polsce + AMBER GOLD): link

Podaj imię i adres email, aby przejść dalej

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.
Zapisz się na newsletter.

Zapisz się i otrzymuj ciekawe informacje!

Udostępnij!