PR Public Relations (co robi, jak zostać + STRATEGIA)

Techniki manipulacji ludźmi
Techniki manipulacji ludźmi używane przez manipulatorów
15 czerwca, 2021
ludzie sukcesu
Co robią ludzie sukcesu (nawyki i rutyna)
16 czerwca, 2021

PR Public Relations (co robi, jak zostać + STRATEGIA)

public relations

Branża public relations wykonuje bardzo ważną pracę, czyli w skrócie PR.

MEGA SKUTECZNY KURS, dzięki któremu nauczysz się pisać reklamy i zwiększysz zyski.

Kliknij w obrazek poniżej:

Jak napisać reklamę
Link do kursu jak napisać reklamę i ofertę.

Mało osób potrafi wyjaśnić, co naprawdę robią tak zwani piarowcy. Jeśli jesteś murarzem, piekarzem lub sprzedawcą to wszyscy wiedzą czym tak na prawdę się zajmujesz. 

Jako właściciel agencji SEO często współpracuję przy budowaniu PR i wśród ludzi widzę często zmieszanie. Mylą oni marketing z PR, bo PR to nie jest kupowanie reklam, nie zleca się dziennikarzom pisania opowiadań dla klientów, czy nie tworzy się jakiś reklam w TV czy radiu.

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

W pewnym sensie osoby z działu Public Relations starają się promować klientów, czy produkty, ale o tym za chwilę. Tak samo jak o formach promowania, earn i paid, czyli tych własnych „zarobionych” i cudzych, czyli płatnych.

A oto kilka rzeczy, które każdy powinien wiedzieć o public relations.

pr

 Czym jest public relations?

PR to biznes perswazji. Definicji jest wiele ale bezpiecznie możemy przyjąć że public relations to strategiczny proces komunikacji, który buduje wzajemnie korzystne relacje między organizacjami i ich publicznością, czyli odbiorcami”.

PR-owcy to gawędziarze. Tworzą narracje, aby rozwijać swój plan. PR może być wykorzystywany do ochrony, wzmacniania lub budowania reputacji za pośrednictwem mediów tradycyjnych, mediów społecznościowych lub własnej komunikacji. Dobry praktyk PR przeanalizuje organizację, znajdzie pozytywne wiadomości i przełoży je na pozytywne historie. Gdy coś jest złe mogą sformułować najlepszą odpowiedź i złagodzić szkody.

Bo…

Public Relations ma 2 strony

Storytelling, kiedy wszystko idzie dobrze i kiedy pojawiają się złe informacje czy ktoś chce nas oczernić to musimy łagodzić negatywne skutki.

Specjalista od public relations kreuje wizerunek. Zadaniem jest generowanie pozytywnego rozgłosu dla swoich klientów i wzmacnianie ich reputacji. PR jest również wszechobecny w polityce, ale nie chcę wchodzić dzisiaj w ten temat.

Narzędzia public relations

Najczęściej narzędziami pr są:

  • Pisanie i rozpowszechnianie informacji prasowych
  • Pisanie przemówień
  • Notki prasowe o firmie i wysyłanie ich bezpośrednio do dziennikarzy
  • Tworzenie i realizacja specjalnych wydarzeń zaprojektowanych z myślą o komunikacji i relacjach z mediami
  • Przeprowadzanie badania rynku na temat firmy
  • Rozszerzenie kontaktów biznesowych poprzez networking lub uczestnictwo i sponsoring na wydarzeniach
  • Pisanie i blogowanie w sieci (strony wewnętrzne czyli te własne lub zewnętrzne- cudze)
  • Kryzysowe strategie public relations, ochrona przez czarnym PR
  • Promocje w mediach społecznościowych i odpowiedzi na negatywne opinie w Internecie

2. Czym różni się public relations od reklamy?

Reklama to płatne media, public relations najczęściej to media zarobione, chociaż nie zawsze. Oznacza to, że przekonujesz dziennikarzy lub redaktorów do napisania pozytywnej historii o Tobie lub Twoim kliencie, Twoim kandydacie, marce lub problemie. PRowa historia a ma większą wiarygodność, ponieważ została niezależnie zweryfikowana przez stronę trzecią, a nie kupiona. Czyli nasze story wydaje się być na tyle interesujące by o tym pisać.

Kolejną ogromną różnicą jest cena. Firmy PR pobierają miesięczne opłaty lub mogą zostać wynajęte do konkretnych projektów. W przypadku reklam jest to trudne do ustalenia, przynajmniej na początku. Strategie PRowe przynoszą również często z goła inne rezultaty niż płatna reklama. JEst ona nakierowana najczęściej na sprzedaż,a strategie PR często owocują zainteresowaniem marki w mediach, zaproszeniami do różnych programów czy organicznym wzrostem zainteresowania.

PR-owcy zajmują się kryzysami, poprawą wizerunku i tworzeniem długotrwałych relacji, w których Twoja historia często musi zostać zaakceptowana przez innych – odbiorców czy media, zanim zostaniesz rozpoznany.

3. O co chodzi z tymi newsami?

Zanim zatrudnisz firmę PR lub zaczniesz własną kampanię, ważne jest, aby zrozumieć istotę newsów. Istnieją tylko dwa sposoby tworzenia wiadomości: 1) Stwórz historię lub 2) Śledź historię.

Ma to kluczowe znaczenie dla każdego, kto chce zrozumieć i wykorzystać siłę public relations. Pamiętaj, dziennikarze, prelegenci, blogerzy i inni influencerzy nie są Twoimi pracownikami. Zanim opublikują Twoje story zapytają „Co to oznacza dla mnie i moich odbiorców?” Innymi słowy, udawaj, że jesteś odbiorcą. Kilka pomocnych kwestii, które warto rozważyć to odpowiedź na pytania: Czy to nowe? Czy to niezwykłe? Czy istnieje ludzki punkt zainteresowania? 

Powiem Ci jakie są dwa sposoby tworzenia wiadomości.

Pierwszy z nich to utwórz historię .   To najczęstsza forma public relations. JEst to storytelling i w większości przypadków firmy, które chcą przekazać wiadomości, chcą promować coś świeżego: nowy samochód, nową aplikację, nowy rynek, nowego dyrektora generalnego lub inną znaczącą osobę, nowy biznesplan, fuzję, zdobycie nagrody, coś w ten deseń. Inne metody tworzenia newsów to artykuły, pisane niezależnej publikacji, tworzenie opinii na kontrowersyjne tematy, media społecznościowe (posty, tweety, zdjęcia, filmy itp.). Mamy jeszcze marketing treści na swojej stronie internetowej, i więcej, ale wiesz już o co chodzi.

Poza tym niektóre firmy tworzą własne wydarzenia lub występują przed prestiżowymi grupami. Może to być świetne, ale jest też czasochłonne i kosztowne, bez gwarancji pokrycia. Wiele szkół wyższych i uniwersytetów tworzy wiadomości za pomocą badań. Przedsiębiorców i małych firm zazwyczaj nie stać na ten wydatek. Prostsze może być przeprowadzenie prostych ankiet telefonicznych i e-mailowych wśród partnerów, klientów i dostawców. Krótka seria pytań, które skutkują nowymi informacjami, które rzucają światło na pewną kwestię, może być warta opublikowania w mediach branżowych.

I to był ten pierwszy sposób czyli tworzenie historii, newsów i wiadomości. Drugi to –Śledź historię, albo inaczej podążaj za tym co samo się napędza. O co w tym chodzi? Zauważasz historię w wiadomościach i odpowiadasz. To może być gwałtowny spadek na giełdzie; skandal polityczny; ekonomiczne skutki susz lub śnieżyc; popularność nowej metody na cokolwiek i jej znaczenie dla jakiś grup społecznych, ceny zbóż itp. W przypadku najświeższych wiadomości dziennikarze często potrzebują eksperta, który komentuje w czasie rzeczywistym za pośrednictwem wywiadu telefonicznego, wideokonferencji, wywiadu wideo na żywo, tweeta, e-maila lub innego komunikatora. Reporterzy często kontaktują się ze swoją zwykłą listą ekspertów, których znają lub którym ufają. Przy odrobinie szybkiego myślenia nawiązanie kontaktu może doprowadzić do nowych, wspaniałych kontaktów i zainteresowania mediów.

Gdy historia nie jest natychmiastowa, firmy mogą wpisać się w trend. Są to zazwyczaj reportaże fabularne, w przeciwieństwie do bieżących wiadomości. 

4. Czy media społecznościowe mogą zastąpić tradycyjne media? 

Nie.

Istnieje coraz większe przekonanie, że posty na blogach lub tweety, jeśli zobaczy je wystarczająco dużo osób, są tak samo dobre jak np wystąpienia w TVpis. Nie daj się zwieść szumowi. Media społecznościowe mogą wzmocnić wysiłki PR.

Digital PR polega na rozwijaniu silnych relacji ze wszystkimi odbiorcami w spoęłcznościach internetowych. Czyli techniki obejmują SEO, tworzenie treści, media społecznościowe, internetowe redakcje, strony internetowe, blogi i relacje w mediach online. 

5. Czy możesz zmierzyć PR?

Tak i nie. Zależy jak chcesz to zmierzyć. To tak samo jak z marką osobistą i brandingiem.

To nie jest typowa matematyka jaką wyznają wszyscy z działu direct response czy sprzedaży. Istnieje wiele osób i firm, które stworzyły wiele modeli, arkuszy kalkulacyjnych i szacunków. I powiedzmy sobie jasno. Wszystkie są szacunkami. Niektóre są znacznie lepsze od innych. Jest to z pewnością najbardziej emocjonujący temat w branży PR.

Jedną z metod są tzw. zasady barcelońskie:

zasady barcelońskie

Ale to już dla fanatyków, odsyła do grafiki.

Mimo wszystko uważam że nie da zmierzyć się PR, głównie ze względu na reklamy płatne czyli dział marketingu i dział sprzedaży. Przenikają się nawzajem.

FAQ

Public relations na przykładzie firmy

Public relations to budowanie stałych i pozytywnych relacji pomiędzy firmą a jej klientami, ale również w obrębie samem firmy, tak jak to robi na przykład ZARA.

Techniki i cele public relations

Najczęściej używane narzędzia i działania public relations to:

  • Relacje z mediami. Strategie medialne koncentrują się na przekazywaniu wiadomości za pośrednictwem kanałów medialnych, aby zarządzać sposobem przedstawiania Twojej firmy przez media.
  • Artykuły reklamowe.
  • Media społecznościowe.
  • Biuletyny.
  • Broszury i katalogi.
  • Wydarzenia biznesowe.
  • Zajęcia.
  • Sponsoring lub partnerstwa.

Public relations przykłady

PRzykładowe działania PR:

  • Kontakty z lokalnymi mediami.
  • Organizacja lub współorganizacja imprez.
  • Organizacja spotkań okolicznościowych.
  • Organizacja imprezy promującej nowe produkty, nową firmę, nowego wspólnika, projekt opakowania itd.

Public relations co to znaczy

Definicja PR-Public Relations to całokształt relacji społecznych do działalności danego przedsiębiorstwa, organizacji, instytucji; działalność osoby, firmy, instytucji w celu osiągnięcia dobrych stosunków z innymi osobami, firmami itd.

Funkcje public relations

PR pełni cztery główne funkcje: integracyjną, wizerunkową, koordynacyjną i komunikacyjną.

public relations

Narzędzia public relations

Wpisz w komentarzu swoje ulubione narzędzia PR i z czasem zrobimy tutaj KONKRETNĄ listę!

REKLAMA:

Koniecznie zobacz naszą platformę ze szkoleniami online:

kurs facebook szkolenie online

Link do kursu: Facebook Ads

Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Hej, koniecznie zobacz nowy film na YouTube (piramidy finansowe w Polsce + AMBER GOLD): link

Podaj imię i adres email, aby przejść dalej

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.
Zapisz się na newsletter.

Zapisz się i otrzymuj ciekawe informacje!

Udostępnij!