Jak stworzyć strategię marketingową

Rafał Szrajnert marketing reklama pozycjonowanie seo sem
Rafał Szrajnert - Biznes, psychologia, życie
Jak stworzyć strategię marketingową
Loading
/

Każdy chce mieć najlepszą strategię marketingową, tak aby:

  • nie przepalać budżetu
  • zdobywać nowych klientów
  • i sprawiać że obecni będą kupować więcej

Dzisiaj zobaczysz jak to zrobić.

Zapraszam!

Klasyczny lejek marketingowy, którego uczą wszyscy guru online ma pewne wady.

Żeby optymalnie dobrze rozwijać firmę musisz spojrzeć na dwa źródła ruchu.

Pozyskiwanie nowych klientów i działania od obecnych. Czyli że wracają i kupują częściej, lub więcej, a także polecają Twoją markę innym.

Dopiero jak uda nam się dograć te 2 rzeczy to możliwe jest rozwijanie biznesu.

Bo jeśli będziesz się skupiać tylko na zdobywaniu nowych klientów, zlekceważysz opiekę nad obecnymi to Twój biznes stanie się szybko nierentowny.

Z kolei jak zlekceważysz etap pozyskiwania to z czasem obecni klienci też zaczną się wykruszać.

Hmm w sumie jakbyśmy mieli to rozdzielić to druga częś jest znaczaco mniejsza niż tofu, mofu.bofu

No dobrze, skoro już rozumiesz dlaczego te 2 etapy są takie ważne to możemy iść dalej.

Pozycjonowanie i branding

Jeśli na pólce stoją 2 produkty. JEden firmy którą znamy, a drugi firmy której nie znamy to zawsze wybieramy znany.

Dlatego to jak prowadzisz kampanie brandowe jest takie ważne.

Dlatego w swojej strategii marketingowej musisz zawrzeć odpowiednie kampanie.

W TOFU, czyli na górze lejka, oni dowiadują się co sprzedajesz. Budujesz świadomość.

W MOFU dlaczego wybrać Ciebie a nie innych.

A w BOFU pomaga skonwertować, czyli kupić.

Jak poznać czy dobrze się pozycjonujesz i działasz brandowo?

1.Wysoki wskaźnik wygranych, czyli domykanie transakcji

2.Zwiększająca się średnia wartość zamówienia/kontraktu (AOV)

3.Skraca się długość cyklu sprzedażowego w dniach

4.Większa liczba wyszukiwań brandowych

5.Większa liczba wyszukiwań „Twoja marka + produkt”. Np UniqueSEO + google ads, adamex + kafelki

6.Wzrasta czas spędzony na stronie

7.Wzrost obserwujących w social media i subskrybentów

8.Wzrost zaangażowania pod postami

Optymalizacja pod kluczowe działanie

Zbyt wiele firm ma bardzo słabą treść na swoich stronach docelowych.

Piszą ogólnikami, mówią jacy to nie sa wielcy, jakiego biura nie mają albo brak jest elementów direct response.

Bo te rzeczy nie interesują odbiorców.I Ich interesuje co możesz dla mnie zrobić.

Polecam tutaj test 3 sekund.

Jesli zapytasz randomową osobę o to czy w 3 sekundy jest w stanie powiedzieć co robisz i wykonać jakieś działanie, np dodanie do koszyka czy przejście na stronę z formularzem. to jest Twoja chwila prawdy

Także jasne przesłanie i widoczne CTA.

Jakich kanałów używać

Coś na co chyba czekał każdy.

Tiktok, Meta, Twitter, SEO, Google Ads i inne.

Co wybrać?

Pierwsze co polecam zawsze jeśli ktoś myśli o swoim biznesie długoterminowo to SEO.

Pewnie, jeśli masz nową domenę to SEO zabierze trochę czasu, ale Google jest o tyle świetne że masz tam klienów gotowych najbardziej do zakupu.

Zobacz jak daleko na ściezce zakupowej jest ktoś kto wpisuje daną frazę np zmywarka model X. Ta osoba szuka produktu.

SEO i reklamy porównuję zawsze do zrywania owoców. Z SEO to tak jakbyś zasadził drzewka i czekał aż wyrosną z nich owoce. Będziesz mieć ich bardzo dużo, ale musisz być cierpliwy.

Reklamy natomiast to tak jakbyś poszedł na targ. Kupisz owoce od razu ale będzie ich mniej.

Teraz drugi kanał, czyli Google Ads. Większość branż jest dojrzała więc osoby wpisują tzw. frazy transakcyjne. Czyli takie które prowadzą do zakupu. Oczywiście stawki i liczbę wyszukiwań możesz sprawdzić w planerze słow kluczowych Google.

I teraz przechodzimy do 3ciego kanału, czyli social media. Zamiast robić kampanie na IG, Linkedin, Twitter, tiktok, facebook czyli dosłownie wszędzie to lepiej jak skupisz się na 1 medium.

Jaki content tworzyć

Kolejny bardzo ważny punkt to jakie treści serwować. Bo co innego chce wiedziec ktoś kto dopiero zaczyna się zastanawiać, a co innego ktoś kto jest gotowy do zakupu bo jego np może bardziej już interespować specyfikacja techniczna, albo funkcje produktu. Taki przykład, jeśli szukasz drukarki i zobaczysz reklamę demo produktu, że np łatwo wymienia się cartridge, w porównaniu gdybyś nawet jej nie szukał to powiesz „what the fuck” co mnie to obchodzi.

Także na tej infografice masz podane jaki content tworzyć na danym etapie lejka. Jak chcesz ją pobrac ot wejdź na rafalszrajnert.pl/materialy

-omówienie grafiki na szybko-

I pamętaj o ORGANICU. Wiem że platofrmy nie są łąskawe dla profili firmowych jeśli chodzi o zasięg, ale tutaj możesz dopalac content już reklamą na ruch a nie konwersje, która jest znacznie tańsza.

O czym jeszcze pamiętać?

AI to Twój przyjaciel a nie wróg

automatyzacja, procesuj powtarzalne i nudne zajęcia

Email marketing, ale nie cold mailing tylko ciekawa integracja z Twoją bazą klientów i leadów. Nie uwierzysz ile sklepów internetowych nie ma sekwencji email dla porzuconych koszyków

Digital PR – wspiera działąnia brandowe, ale pamiętaj o dopalaiu takiego contentu reklamami. PR z reguły jest nudny bo to chwaliposty, więc jeśli już wydajesz na takie działania to zadbaj o to aby ludzie je zobaczyli.

Wskaźniki efektywności (KPIs): Określenie, jak będzie mierzony sukces działań marketingowych, np. przez wzrost liczby odwiedzin strony, konwersji, zaangażowania w mediach społecznościowych itp.

Audyt: sprawdzaj minimum co kwartał czy strategia przynosi rezultaty. Od poziomu marko do mikro, jak np fakt czy handlowcy wpisują dane do CRM

Sprawdź: https://www.rafalszrajnert.pl/strategia-marketingowa/

W dzisiejszym szybko zmieniającym się świecie biznesu, dobrze opracowana strategia marketingowa jest niezbędna dla każdej firmy, która chce osiągnąć sukces. Strategia taka pozwala nie tylko zwiększyć rozpoznawalność marki, ale również skutecznie konkurować na rynku, docierając do odpowiedniej grupy docelowej z właściwym przekazem. Oto kroki, które pomogą Ci opracować skuteczną strategię marketingową dla Twojej firmy.

1. Zdefiniuj swoje cele marketingowe

Pierwszym krokiem jest określenie, co chcesz osiągnąć dzięki swoim działaniom marketingowym. Cele powinny być konkretne, mierzalne, osiągalne, realistyczne i ograniczone czasowo (SMART). Czy chodzi o zwiększenie świadomości marki, wzrost sprzedaży, czy może o budowanie lojalności klientów? Jasnienie określone cele ułatwią późniejszą ocenę skuteczności Twoich działań.

2. Zrozum swojego idealnego klienta

Nie możesz skutecznie komunikować się ze wszystkimi na raz. Dlatego ważne jest, abyś znał swojego idealnego klienta. Kim on jest? Jakie ma potrzeby? Jakie problemy możesz dla niego rozwiązać? Tworząc szczegółowy profil swojego klienta (persony), będziesz w stanie lepiej dostosować swoje komunikaty i oferty.

3. Przeprowadź analizę SWOT

Analiza SWOT pozwoli Ci zrozumieć mocne i słabe strony Twojej firmy, a także zidentyfikować szanse i zagrożenia na rynku. To kluczowe narzędzie, które pomoże Ci zbudować strategię opartą na realiach rynkowych i potencjale Twojego biznesu.

4. Zbadaj konkurencję

Wiedza o tym, co robią Twoi konkurenci, jakie strategie stosują, może dać Ci cenne wskazówki na temat tego, co działa, a co nie. Pozwoli to także znaleźć luki w rynku, które możesz wykorzystać na swoją korzyść.

5. Określ swoją propozycję wartości

Twoja propozycja wartości to to, co wyróżnia Cię na rynku i sprawia, że klienci decydują się na zakup właśnie u Ciebie. Musi być jasna, przekonująca i skierowana bezpośrednio do Twojego idealnego klienta.

6. Wybierz kanały marketingowe

Na podstawie wcześniej zdefiniowanych celów i zrozumienia Twojego klienta, wybierz najbardziej efektywne kanały, przez które będziesz komunikować się ze swoją grupą docelową. Może to być e-mail, media społecznościowe, SEO, content marketing czy reklama płatna. Pamiętaj, że różne kanały mogą lepiej sprawdzać się w różnych sytuacjach.

7. Ustal budżet

Twój budżet marketingowy powinien odzwierciedlać Twoje cele biznesowe oraz możliwości finansowe. Jest to kluczowy element strategii, który pomoże Ci efektywnie zarządzać zasobami i oczekiwaniami.

8. Opracuj harmonogram działań

Planowanie to klucz do sukcesu. Stwórz harmonogram działań marketingowych, który pomoże Ci zorganizować i skoordynować wszystkie działania w czasie, maksymalizując ich skuteczność.

9. Mierz wyniki i optymalizuj

Bez mierzenia efektów swoich działań nie będziesz wiedział, co działa, a co nie. Ustal kluczowe wskaźniki efektywności (KPIs) i regularnie analizuj wyniki, dostosowując strategię w miarę potrzeb.

10. Bądź gotów na zmiany

Rynek ciągle się zmienia, podobnie jak potrzeby Twoich klientów. Twoja strategia marketingowa powinna być elastyczna i gotowa na dostosowania, aby móc skutecznie reagować na nowe wyzwania i możliwości.

Tworzenie strategii marketingowej to proces, który wymaga czasu, zaangażowania i ciągłego dostosowywania. Pamiętaj, że kluczem do sukcesu jest nie tylko staranne planowanie, ale także elastyczność i gotowość na eksperymentowanie. To pozwoli Ci nie tylko dotrzeć do swojej grupy docelowej, ale także zbudować trwałe relacje z klientami, które będą podstawą Twojego biznesowego sukcesu.

28 marca, 2024
Jak stworzyć strategię marketingową
Każdy chce mieć najlepszą strategię marketingową, tak aby: nie przepalać budżetu zdobywać nowych klientów i sprawiać że obecni będą kupować […]
21 marca, 2024
Czym jest rebranding – praktyczne wskazówki jak zmienić wizerunek (przykłady, definicja)
Czym jest rebranding i kiedy warto go przeprowadzić?Zawartość strony1 Czym jest rebranding i kiedy warto go przeprowadzić?2 Na czym polega […]
11 marca, 2024
Najważniejszy wskaźnik w biznesie który mówi czy Ci się uda
Jako właściciel firmy prawdopodobnie spędziłeś znaczną ilość czasu, wysiłku i pieniędzy na pozyskiwaniu nowych klientów. Przygotowałeś atrakcyjne kampanie marketingowe, spędziłeś […]
19 lutego, 2024
Marketing B2B
WstępZawartość strony1 Wstęp2 Co to marketing B2B3 Definicja marketing B2B4 Marketing B2B – rodzaje5 Marketing B2B – przykłady6 Wady i […]
11 lutego, 2024
Czego potrzebujesz żeby rozwinąć biznes
“Don’t be in too much of a hurry to promote, until you get good. Otherwise you just speed up t […]
18 grudnia, 2023
Szkolenie abm marketing i wdrożenie programu (kurs account based marketing)
WstępZawartość strony1 Wstęp2 Co to jest ABM marketing3 Definicja ABM marketing4 Szkolenie ABM marketing– rodzaje5 Szkolenie ABM marketing– przykłady6 Wady […]
18 grudnia, 2023
Szkolenie sales navigator, generowanie leadów
WstępZawartość strony1 Wstęp2 Co to jest Sales Navigator3 Definicja kursu Sales Navigator4 Szkolenie Sales Navigator– rodzaje5 Szkolenie Sales Navigator– przykłady6 […]
1 grudnia, 2023
Zaufanie w marketingu – Formuła, która w ciągu kilku godzin zamienia zimne leady w kupujących
Transkrypt filmuZawartość strony1 Transkrypt filmu2 Co to Zaufanie w marketingu3 Definicja Zaufanie w marketingu4 Zaufanie w marketingu – rodzaje5 Zaufanie […]
24 listopada, 2023
Efekt Galatei (ang. Galatea effect)
WstępZawartość strony1 Wstęp2 Co to Efekt Galatei3 Definicja Efektu Galatei4 Efekt Galatei – rodzaje5 Efekt Galatei – przykłady6 Wady i […]