Prokrastynacja. Co to, dlaczego i po co?

Technika szybkiej nauki Richarda Feynmana
Jak się szybko uczyć za pomocą techniki Feynman’a
Listopad 13, 2017
Prawdopodobieństwo, statystyka i średnia
Prawdopodobieństwo i prawo średniej
Listopad 17, 2017
Pokaż wszystkie

Prokrastynacja. Co to, dlaczego i po co?

Prokrastynacja czy lenistwo ?

Prokrastynacja czy lenistwo ?

Prokrastynacja. Co to, dlaczego i po co?




Prokrastynacja to inaczej odkładanie… odkładanie na później. Lenistwo, niechęć, brak motywacji, czy mobilizacji? Zaraz wejdziemy głębiej w ten temat. Zbadamy dlaczego i po co nam prokrastynacja.

Definicja prokrastynacji



Prokrastynację, możemy utożsamić z wieloma terminami. Najtrafniejszym wydaje się niechęć wykonania, lub odkładanie czegoś na później. Dobrowolne zwlekanie z podjęciem jakiegoś działania, mimo świadomości pogorszenia się sytuacji spowodowanej opóźnieniem.

Mechanizm prokrastynacji


czy prokrastynacja to lenistwo?
Mechanizm prokrastynacji polega na krótkookresowym polepszeniu samopoczucia. Nie musimy wykonywać wtedy trudnej czynności, więc czujemy ulgę i w dodatku możemy robić coś co sprawia nam przyjemność. O dziwo istnieje tu pewien paradoks. Nazwałem go paradoksem studenta, gdy nadchodzi czas sesji i trzeba zacząć się uczyć. Wtedy nawet czynności, które nie należą do najprzyjemniejszych wykonywane są z zadowoleniem. Pamiętacie okres kiedy zamiast uczyć się sprzątanie wydawało się czymś co jest ważniejsze niż nauka?

Niestety w rzeczywistości nie jest tak kolorowo. Jeśli zdamy sobie sprawę z tego co naprawdę powinniśmy zrobić, to wywołuje to w nas poczucie niepokoju, lęku i stres. Dlaczego więc w XXI wieku prokrastynacja jest tak szeroko rozprzestrzeniona?

Przyczyny prokrastynacji



Istnieje wiele przyczyn prokrastynacji. Wymienienie ich łącznie ze sposobami jak sobie radzić, objętościowo było by idealne na pracę doktorską. Przyczyną mogą być zaburzenia: osobowości, lękowe, depresja, ADHD. W artykule na temat zwlekania z podjęciem decyzji, poruszyłem kilka ważnych punktów, które są niezbędne aby zrozumieć istotę prokrastynacji. Wymienię tutaj kilka najpopularniejszych:

  1. Lęk przed porażką - praca jest odwlekana i przekładana tak długo, aż nie stanie się za późno, żeby ją wykonać. Staje się to usprawiedliwieniem w razie niepowodzenia.
  2. Lęk przed sukcesem – prokrastynator próbuje się nie wyróżniać na tle innych z powodu nieuzasadnionej obawy, że sukces pociągnie za sobą kolejne większe oczekiwania (którym można nie sprostać), albo wywoła zazdrość.
  3. Lęk przed bezradnością - osoba chce mieć wszystko pod kontrolą. Wykonanie zadanie niesie za sobą różne skutki, na które nie zawsze mamy wpływ. Rezygnując unikamy efektu finalnego.
  4. Lęk przed izolacją – będąc zdecydowanym i wykonując zadania stajemy się niezależni. Nie pasuje to do modelu osoby która lubi jak cały czas się jej pomaga, lub dogląda. Niektórzy po prostu lubią jak inni dają im opiekę.
  5. Lęk przed intymnością – wykonując zadania jesteśmy aktywni i zbliżamy się do innych osób. Musimy często z kimś porozmawiać, lub zapytać. Częstszy kontakt powoduje, że inni mogą dostrzegać nasze wady.
  6. Zmęczenie – zła dieta, brak aktywności fizycznej, stres i brak higieny snu, problemy z tarczycą, picie niewystarczającej ilości wody.
  7. Nastawienie, wszystko , albo nic – zadanie może wydawać się trudne
  8. Potrzeba stymulacji – niektórzy potrzebują odpowiedniej motywacji, którą zyskują gdy nieubłaganie zbliża się termin wykonania.


Metody radzenia sobie z prokrastynacją

teraz czy później?

Polecam skorzystanie z profesjonalnej pomocy np. coacha , lub certyfikowanego trenera NLP. Skorzystać można również z metody małych kroków. Tutaj fragment tego co powtarzam zawsze odnośnie psychologii osiągnięć.
Większość ludzi będących na szczycie, gdy są pytani czy kiedyś wierzyli że będą tu gdzie są teraz odpowiada: „nie”. To co odróżnia ich od innych to nie widzieli przed oczami tylko tego finalnego etapu, który bez wątpienia by ich wtedy przytłoczył i wydał się nierealny, ale mają przed sobą kolejny mały krok… i kolejny… i kolejny. To co widzą to dokładnie rozpisany plan: A, Ą, B, C, Ć, D itd., aż do Z.
Podczas radzenia sobie prokrastynacją, prokrastynator powinien stosowane również metodę małych kroków i dzielić zadanie na odpowiednio małe kroki, które będą wydawały się łatwe do wykonania. Uczy wtedy swój mózg „wykonywania”.
Bądź świadomy, zwracaj uwagę na myśli i twórz wyraźny obraz konsekwencji braku działania.
Kolejne inspiracje, pośrednio związane z uzupełnieniem możesz znaleźć we wpisie na temat zwiększenia produktywności.

Dodatkowo ZMOTYWUJ SIĘ! – o motywacji wkrótce pojawi się wpis na blogu.

Zapoznanie się z treścią artykułu, działaniem i motywami powstawania prokrastynacji pomoże w zlikwidowaniu przekładania wielu czynności i planów, określeniu sposobu jaki rozpoczynać działania, skoncentrować się na zadaniach długo i krótkoterminowych, stworzenia tego „lepszego momentu” do rozpoczęcia zadania, zrezygnowania z wykonywania zadań, rozpoczęcie tylko ze strachu przed konsekwencjami, ustalenia odpowiedniej hierarchii i priorytyzacji, zarządzanie czasem, zniwelowanie strachu przed porażką, praca nad asertywnością i innymi.

Do następnego razu RS


PS.
Koniecznie odwiedź nasz SKLEP